Strona główna ZdrowieZdrowa dieta Jak zwalczyć przesilenie wiosenne za pomocą diety?

Jak zwalczyć przesilenie wiosenne za pomocą diety?

przez admin

Czekamy na nią miesiącami, ale gdy już przyjdzie, miewamy złe samopoczucie, zmiany nastroju i nasilenie objawów chorobowych. Jak zwalczyć przesilenie wiosenne?

Pogorszenie nastroju wraz z nastaniem wiosny jest spowodowane wahaniami warunków atmosferycznych; zmianami ciśnienia i nasłonecznienia. Szczególnie wrażliwe są osoby, które mają tendencje do stanów depresyjnych oraz meteoropaci.

W tym czasie bardzo ważne jest, aby z troską zadbać o swoją dietę. Dzięki temu zminimalizujemy objawy przesilenia wiosennego, ale również zregenerujemy i oczyścimy organizm po zimie. Ponadto poprawimy funkcjonowanie układu odpornościowego, co jest niezwykle ważne w tym czasie, gdy jesteśmy narażeni na różnego rodzaju infekcje i przeziębienia.

Jak się żywić wiosną?

Wiosna sprzyja oczyszczaniu organizmu z toksyn nagromadzonych zimą, dlatego warto zadbać o to, aby w naszej kuchni nie zabrakło w tym czasie warzyw i owoców oraz kiełków. Błonnik w nich zawarto czyści jelita i przyspieszy ich pracę, co poskutkuje redukcją masy ciała. Szczególnie cenne są warzywa czerwone i pomarańczowe oraz ciemnozielone, ze względu na obecność karotenoidów, które mają właściwości przeciwutleniające i wpływają na piękne zabarwienie skóry.

Aby zwalczyć przesilenie wiosenne jedzmy w dużych ilościach:

Produkty bogate w kwasy omega 3. Dostarczymy ich organizmowi spożywając tłuste ryby (makrela, śledź, łosoś, halibut), owoce morza oraz wodorosty, np. w  postaci sałatek, czy sushi. Związki te mają udowodnione działanie w aspekcie poprawy odporności oraz zwalczania stanów zapalnych i wpływu na nastrój.

Produkty bogate w witaminy z grupy B. Spożyjemy je wraz z kaszami gruboziarnistymi, ryżem brązowym, pieczywem razowym, czy warzywami strączkowymi. Witaminy z grupy B oddziałują na układ nerwowy oraz metabolizm związków pokarmowych. Poza nimi wymienione produkty dostarczą magnezu, żelaza i cynku.

Miód – olejki w nim zawarte chronią przed infekcjami oraz stanami zapalnymi. Doskonale komponuje się z herbatą, kaszą jaglaną, czy pieczonymi jabłkami.

Na wiosennym stole nie może również zabraknąć orzechów i nasion, które są bombą składników odżywczych i pokarmowych, jak nienasycone kwasy tłuszczowe, magnez, cynk, witamina E.

Pamiętajmy również, że doskonałym uzupełnieniem zbilansowanej diety jest aktywność fizyczna, np. jazda na rowerem po lesie, joga na łące, czy jogging po parku. Ruch na świeżym powietrzu, choćby krótki, ale regularny spowoduje wydzielanie hormonów szczęścia w mózgu, dzięki czemu wiosenne przesilenie stanie się jedynie czystą teorią.

Justyna Jessa, dietetyk

Zasubskrybuj I bądź na bieżąco


Mogą Cię zainteresować

Pozostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej