Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Dietetyczne aspekty leczenia cukrzycy – fakty i mity

Data: 14.08.2013


Cukrzyca typu 2 jest powikłaniem, a nie przyczyną nadwagi lub otyłości. Tymczasem dla wielu osób dopiero rozwój powikłań otyłości jest wystarczającą motywacją do podjęcia próby redukcji masy ciała. Jednak nie zawsze wystarczającą do tego, żeby zmiany były konsekwentne i długotrwałe. Na chcących zmodyfikować swoje nawyki żywieniowe czeka jednak wiele pułapek. Eksperci z Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością podpowiadają, jak sobie z nimi poradzić.

MIT! Zmiana nawyków żywieniowych powinna oznaczać przede wszystkim zmniejszenie ilości spożywanych pokarmów.


W pierwszej kolejności należy dążyć do zmiany jakości posiłków, polegającej na obniżeniu energetyczności spożywanych dań.  W żadnym wypadku osoba, która zmienia swój sposób żywienia nie może być głodna. Należy zacząć od prostych modyfikacji np.: zamiast półtłustego twarogu wybrać chudy, zamiast tuńczyka w oleju, w sosie własnym, zamiast mielonki - szynka z indyka. Zamiast smażenia potraw w głębokim tłuszczu należy wybrać pieczenie lub duszenie bez użycia tłuszczu, zrezygnować z zagęszczania zup zasmażkami i doprawiać je jedynie jogurtem.

Takie małe zmiany stanowią przykład ekonomicznego zarządzania kaloriami, które powinno również uwzględniać unikanie dodatków do potraw, które zwiększają kaloryczność produktów bez jednoczesnego wzrostu odczuwania sytości. Dodanie łyżki oliwy czy oleju do surówki zwiększy jej kaloryczność o 133 kcal, jeżeli użyje się sosu winegret (łyżeczka oliwy czy oleju z 2 łyżeczkami wody i przyprawami ziołowymi) zaoszczędzimy 89 kcal. Jeżeli łyżeczkę majonezu zastąpimy łyżką jogurtu z łyżeczką musztardy zaoszczędzimy 142 kcal, gdy nie polejemy pierogów tłuszczem ze skwarkami zaoszczędzimy około 100 kcal. Energetyczność spożywanych posiłków możemy kontrolować prowadząc dzienniczek żywieniowy.

dieta w cukrzycy

MIT! Zmiana nawyków żywieniowych oznacza, że są produkty na zawsze zakazane, które należy wykluczyć z jadłospisu.


Od początku podjęcia decyzji o zmianie trzeba mieć świadomość, że żaden pokarm nie jest „zakazanym owocem” bo wtedy podświadomie odczuwa się potrzebę jego zjedzenia, silniejszą niż wynikałoby to z rzeczywistych preferencji pokarmowych. Trzeba tyko nauczyć się, że są takie pokarmy, które możemy jeść codziennie, takie które 1-2 razy w tygodniu (np. niewielka ilość słodyczy, do produkcji których użyto słodzika a nie fruktozy, czy plasterek żółtego sera), raz w miesiącu (np. smażona ryba) i nie częściej niż raz na kwartał (np. 1-2 plasterki boczku czy fast-food). Jeżeli szczególnie wysokokaloryczne pokarmy będziemy jeść tylko w wyjątkowych sytuacjach to kolejny odcinek drogi do trwałego sukcesu.




Zobacz także


Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XXXVIII edycja

Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XLI edycja

Kuchnia

Poznaj smaki do góry nogami

Kuchnia

Imprezowy ogórek


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestaw kosmetków do makijażu SINSKIN


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 3 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę SINSKIN

Wygraj zestaw kosmetyków BANDI Professional


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę BANDI Professional

Wygraj zestaw kosmetyków BIOLONICA Stem Cells


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę BIOLONICA








^ Do góry
|
|
Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.