Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Jak najskuteczniej nawodnić organizm w czasie wysiłku fizycznego i nie tylko?


Data: 28.03.2012


Soki, cola, napoje izotoniczne, a może woda? Asortyment napojów mamy ogromny, ale czy każdy z nich jest odpowiedni? A może są napoje, które… odwadniają?

Wiosna dodaje nam energii. To czas, w którym zaczyna się na chcieć dbać o siebie. Wracamy do ulubionych sportów: bieganie, joga, czy jazda na rowerze nie mają sobie równych na świeżym powietrzu. Naukowcy przekonują, że uprawianie sportu niesie za sobą mnóstwo korzyści dla zdrowia fizycznego (lepsze krążenie, obniżenie cholesterolu i glukozy, redukcja nadwagi i otyłości) i psychicznego (mniejsze ryzyko depresji i chandry, lepsze samopoczucie itp.). W czasie ciepłych dni i w trakcie wzmożonego wysiłku fizycznego szczególnie musimy zadbać o nawodnienie organizmu, gdyż wraz z potem tracimy cenne dla organizmu elektrolity i nie tylko:

Sód
– jest jednym z głównych elektrolitów regulującym gospodarkę elektrolitową. Jest odpowiedzialny również za wchłanianie wody oraz termoregulację, czyli utrzymanie temperatury ciała

Potas
– podobnie, jak sód wpływa na gospodarkę elektrolitową, jest również składnikiem kluczowym dla prawidłowej pracy serca

jak nawodnić organizm

Wapń
– bierze udział w skurczach mięśni i budowie tkanki kostnej. Przeciwdziała też otyłości

Magnez
  -  jest ważnym składnikiem pracy mięśni, układu krwionośnego oraz nerwowego

Woda
– oczywiście jest głównym składnikiem potu. Bez niej nie ma życia. Jest niezbędna do przebiegu wszystkich procesów fizjologicznych – nawilża śluzówki i skórę, jest rozpuszczalnikiem związków odżywczych, bierze udział w przemianie materii i usuwaniu toksyn z organizmu. Nawet delikatne odwodnienie daje o sobie znać w postaci bólów głowy, rozdrażnienia, senności. Dlatego odpowiednie nawadnianie organizmu jest niezbędne nie tylko w czasie wysiłku, ale odgrywa kluczową rolę dla zdrowia każdego dnia.

Czym uzupełniać codzienne straty płynów?

Soki
– poza wodą są dobrym źródłem witamin i błonnika, ale… tylko świeżo wyciskane. Te ze sklepu zawierają wiele innych zbędnych, a często niekorzystnych dla organizmu substancji. Zalecenia dietetyków odnośnie picia soków owocowych i warzywnych dotyczą więc jedynie tych przygotowanych ze świeżych produktów. Doskonale uzupełniają one straty potasu, witamin rozpuszczalnych w wodzie itp.

Napoje energetyczne
- w ich skład wchodzą m.in. : kofeina, tauryna, inozytol, guarana i karnityny oraz sztuczne barwniki i substancje słodzące. Wiele z nich ma działanie pobudzające. Zawierają one bardzo duże ilości cukru, są wysokokaloryczne i niebezpieczne w przypadku łączenia z alkoholem i spożycia przez dzieci i młodzież. Mogą wywoływać wiele nieprzyjemnych, a nawet niebezpiecznych dolegliwości, jak biegunki, nudności, problemy ze snem, agresja, bóle brzucha, nadciśnienie, palpitacje serca i udary mózgu.

jak nawodnić organizm

Napoje izotoniczne
– stężeniem składników odpowiadają płynom organizmu człowieka, dlatego są polecane szczególnie sportowcom oraz osobom uprawiającym aktywność fizyczną o umiarkowanej intensywności. Nie zawierają one kofeiny, tak jak w przypadku napojów energetyzujących. Często zawierają jednak substancje dodatkowe, jak konserwanty i barwniki.

Napoje hipertoniczne są to płyny, których stężenie cząsteczkowe jest wyższe niż stężenie płynów ustrojowych, przez co taki napój ma działanie… odwadniające.

Słodzone napoje gazowane – choć uwielbiane przez wielu z nas, nie są najlepszym wyborem. Dostarczają bowiem dużo kalorii wraz z zawartym w nich cukrem, a poza tym są sztucznie barwione. Spora zawartość cukru nie służy optymalnemu nawodnieniu.

Ale do wyboru mamy jeszcze jeden uniwersalny, optymalny i niezastąpiony napój - wodę! Jeśli wybierzemy mineralną bądź źródlaną, to poza nawodnieniem, uzupełnimy również substancje mineralne, jak potas, sód, wapń, magnez, chlor oraz fluor i krzem. Jej dodatkowym atutem jest absolutny brak kalorii. Jeśli nie smakuje nam zwykła woda możemy wybrać gazowaną, która od niegazowanej praktycznie nie różni się składem (poza obecnością dwutlenku węgla). Z wciśniętym sokiem z cytryny, czy pomarańczy stanowi cudownie orzeźwiający napój. Przy bardzo intensywnym wysiłku fizycznym, np. podczas wielogodzinnego biegu, czy dużej, letniej wyprawy rowerowej można wsypać do szklanki z wodą odrobinę soli, która wyrównany straty sodu i chloru.

Jeśli chcemy natychmiast nawodnić organizm pamiętajmy o odpowiedniej temperaturze wody; nie może być zbyt zimna, gdyż ustrój musi zużyć sporo czasu i energii na jej wcześniejsze ogrzanie zanim zostanie wchłonięta z przewodu pokarmowego. Najlepiej jest więc napić się wody o umiarkowanej temperaturze, nawet latem. Ponadto, aby nie dopuścić do odwodnienia w czasie sportu (pragnienie jest już objawem odwodnienia i nie należy do niego dopuszczać) najlepiej jest wypić trochę wody, czy soku jeszcze przed treningiem. 

Justyna Jessa, dietetyk






Zobacz także


Uroda

Gdy chcesz, aby Twoja cera przestała się świecić...

Uroda

Rozsądne opalanie

Psychologia

Mowa ciała na pierwszej randce

Moda

Najmodniejsze czarne torebki: na łańcuszku, kopertówki i listonoszki


 





Komentarze

08.04.2012 16:44:47 Voodoo napisał:
bardzo uważnie przeczytałam cały artykuł ponieważ dużo biegam,wiele wskazówek mi się przydało, bardzo dziękuję, super wpis :)
12.04.2012 18:32:49 kokosanka napisał:
Najchętniej, przed w trakcie i po bieganiu, piję wodę mineralną z sokiem cytrynowym.
01.05.2012 11:56:31 basia4ab napisał:
Ja po wysiłku najlepiej lubię zimną herbatę,którą sama sobie tak przyrządzam.Biorę kilka torebeczek różnych herbat owocowych,może też być herbata czarna, zalewam wrzątkiem ,wrzucam kilka listków mięty,przykrywam i czekam aż się zaparzy.Po zaparzeniu usuwam z dzbanka torebeczki herbat, a wkrawam kilka plastrów cytryny ze skórką.Gdy herbata wystygnie jest znakomitym napojem do zaspokojenia łaknienia.jeśli nie mam mięty świeżej to zaparzam herbatę miętową w torebeczkach.

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestaw kosmetków do makijażu SINSKIN


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 3 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę SINSKIN

Wygraj zestaw kosmetyków BANDI Professional


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę BANDI Professional

Wygraj zestaw kosmetyków BIOLONICA Stem Cells


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę BIOLONICA








^ Do góry
|
|
Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.