Strona główna Zdrowie Dlaczego organizm kobiety szczególnie potrzebuje żelaza?

Dlaczego organizm kobiety szczególnie potrzebuje żelaza?

przez admin

Żelazo jest niezwykle ważnym dla organizmu składnikiem mineralnym.Żelazo (Fe) to pierwiastek, dzięki któremu możliwe jest wytwarzanie krwi, a dokładniej czerwonego barwnika – hemoglobiny (Hb). Hemoglobina pełni bardzo ważną funkcję w naszym organizmie:  transportuje tlenu z płuc do tkanek, zabierając z nich dwutlenku węgla.

Uczestniczy również w metabolizmie lipidów, wchodzi w skład wielu enzymów, uczestniczy w syntezie DNA, sprzyja wątrobowej detoksykacji substancji szkodliwych, a także odgrywa ważną rolę w procesach immunologicznych.

Większość żelaza w organizmie związane jest we krwi, w postaci hemoglobiny – w czerwonych krwinkach. Część znajduje się w mięśniach – związana w mioglobinie oraz wchodzi w skład enzymów. Pozostała pula żelaza (około 25% ogólnej zawartości) jest zmagazynowana – głównie w wątrobie, szpiku kostnym oraz śledzionie.

żelazo w diecie, dieta w ciąży, żródła żelaza w diecie

Podaż żelaza z pożywieniem powinna pokrywać jego fizjologiczne straty oraz zmiany wynikające ze wzrostu organizmu (okres pokwitania oraz ciąży). W celu zapewnienia prawidłowego bilansu żelaza u dorosłych osób, mężczyźni potrzebują przyswoić ok. 1mg tego pierwiastka w ciągu dnia. Kobiety w okresie prokreacyjnym nieco więcej – ok. 1,5mg/dziennie (podczas obfitych menstruacji to zapotrzebowanie może wzrastać nawet do ok. 3,5mg/dzień). Natomiast zapotrzebowanie kobiet w ciąży jest jeszcze wyższe i wynika z potrzeb rozwijających się tkanek płodu oraz łożyska. W ostatnich tygodniach ciąży dzienna ilość wchłoniętego żelaza powinna wynosić ok. 4-5mg.

Żelazo jest magazynowane w organizmie człowieka w niewielkich ilościach. Całkowita zawartość żelaza w naszych komórkach wynosi 4-5 g. Kiedy mamy do czynienia z niedoborem żelaza, dochodzi do wielu zaburzeń w funkcjonowaniu naszego ustroju (np. niedokrwistość). Kobiety są szczególnie narażone na straty żelaza, chociażby na skutek krwawień miesiączkowych.

Jakie są objawy niedoboru żelaza?
Na niedobór żelaza mogą wskazywać następujące dolegliwości:

  •  ciągłe zmęczenie i osłabienie
  • skłonność do omdleń, utraty przytomności
  • obniżenie nastroju
  • zaburzenia koncentracji
  • blada skóra i błony śluzowe
  • zawroty głowy
  • wypadanie włosów, matowe włosy
  • kruche paznokcie
  • zwiększona wrażliwość na ból
  • pęknięcia/owrzodzenia w kącikach ust
  • wzdęcia, zaparcia
  • skłonność do powstawania siniaków
  • krwawienia z dziąseł
  • zimne ręce i stopy

Jeżeli zauważymy u siebie te objawy, niekoniecznie wszystkie – nawet samo przedłużające się przemęczenie – skontrolujmy morfologię krwi i udajmy się na konsultację do lekarza rodzinnego. Niedokrwistość jest stanem, który trzeba leczyć.

Nasz organizm – zapotrzebowanie na żelazo
Kobieta powinna przyjmować około 10-18 mg żelaza na dobę, najlepiej z pożywieniem. Warto dodać, że zapotrzebowanie to zwiększa się podczas miesiączki, okresu ciąży i karmienia piersią. Wówczas warto wesprzeć się  dodatkową suplementacją tego pierwiastka.

Należy zaznaczyć, że ilość żelaza wchłonięta z pożywienia nie jest równorzędna z zawartością tego pierwiastka w produktach spożywczych. Podczas ustalania norm spożycia żelaza brana jest pod uwagę przyswajalność żelaza z diety. Zakłada się, że z diet mieszanych średnia przyswajalność waha się w granicach 15-18%, natomiast z diet wegetariańskich wynosi ok. 10%.

Żelazo zawarte w pożywieniu
Żelazo możemy znaleźć w produktach roślinnych i zwierzęcych. Produkty zwierzęce zawierają lepiej przyswajalne żelazo HEMOWE, które posiada specjalny mechanizm wchłaniania w jelitach. Produkty roślinne zawierają trudno przyswajalne żelazo NIEHEMOWE.
Roślinami bogatymi w żelazo są: fasolka szparagowa, brokuły, suszone morele, orzechy, pestki dyni, zielone, liściaste warzywa (seler, pietruszka, lubczyk, szpinak) oraz produkty pełnoziarniste.

Bardzo dobrym źródłem żelaza są produkty zwierzęce: czerwone mięso (wołowina, cielęcina, wieprzowina), podroby (wątroba, serce), żółtko jaja. Mniejsze ilości tego pierwiastka znajdziemy również w kurczakach, rybach i owocach morza.

Biofer to suplement diety marki Pharbio, przeznaczony dla osób z niedoborem żelaza w diecie. Produkt zawiera unikatową kompozycję dwóch rodzajów żelaza: żelazo HEMOWE (obecne w produktach pochodzenia zwierzęcego) i NIEHEMOWE (znajdujące się w produktach pochodzenia roślinnego). Badania kliniczne potwierdzają, że Biofer jest lepiej wchłaniany niż inne preparaty ze związkami żelaza, a jednocześnie charakteryzuje się bardzo dobrą tolerancją.

Preparat Biofer jest polecany kobietom, które zamierzają zajść w ciążę, ciężarnym oraz karmiącym piersią, u których żelazo jest jednym z najważniejszych mikroelementów, jakie powinny być suplementowane. Biofer jest też szczególnie polecany osobom, które nieprawidłowo się odżywiają (stosują źle zbilansowane diety odchudzające, ubogie w naturalne żelazo, lub spożywają żywność wysoko przetworzoną typu „fast food”). Zapotrzebowanie na żelazo dotyczy również kobiet, u których występują obfite miesiączki, nastolatków będących w okresie wzrostu, osób starszych, osób o zwiększonej aktywności fizycznej i umysłowej oraz krwiodawców.

Biofer Folic to suplement diety szczególnie polecany kobietom planującym zajść w ciążę, ciężarnym oraz karmiącym piersią, u których żelazo jest jednym z najważniejszych mikroelementów, jakie powinny być suplementowane. Preparat jest dodatkowo wzbogacony o kwas foliowy i witaminę C, która zwiększa wchłanianie żelaza.  Biofer Folic zawiera unikatową kompozycję dwóch rodzajów żelaza: HEMOWE (obecne w produktach pochodzenia zwierzęcego), związane w molekule hemoglobiny, oraz NIEHEMOWE (znajdujące się w produktach pochodzenia roślinnego). Badania kliniczne potwierdzają, że żelazo zawarte w Biofer Folic jest lepiej wchłaniane niż inne preparaty ze związkami żelaza, a jednocześnie charakteryzuje się bardzo dobrą tolerancją.

Rola żelaza w organizmie
Żelazo to jeden z najważniejszych mikroelementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest istotnym składnikiem hemoglobiny transportującej tlen do komórek całego ciała, wspomaga układ odpornościowy, korzystnie wpływa na sprawność umysłową oraz pomaga zmniejszyć uczucie zmęczenia i znużenia. Zazwyczaj dobrze zbilansowana dieta dostarcza wystarczającej ilości żelaza. W dzisiejszych czasach jednak mamy coraz mniej czasu na przygotowywanie pełnowartościowych i urozmaiconych posiłków. Zmniejszona zawartość żelaza przyjmowanego z pożywieniem oznacza, że coraz więcej ludzi potrzebuje żelaza w postaci suplementów diety. Większe ilości tego pierwiastka potrzebne są także w okresach szczególnego zapotrzebowania na żelazo, np. w czasie ciąży, karmienia piersią, intensywnego uprawiania sportów wytrzymałościowych, czy podczas regularnego oddawania krwi.

Alejakobiet.pl

Zasubskrybuj I bądź na bieżąco


Mogą Cię zainteresować

Pozostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej