Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Warzywa konserwowe, kwaszone, marynowane – które najzdrowsze


Data: 13.01.2012


Warzywa kwaszone (kiszone) – to warzywa poddane procesowi fermentacji mlekowej w celu konserwacji i przedłużenia przydatności do spożycia. Najczęściej kwasi się kapustę i ogórki, ale również dynię, czy fasolkę, rzadziej paprykę.

Warzywa marynowane – są to warzywa poddane procesowi konserwowania za pomocą octu. Najczęściej marynuje się ogórki oraz dynię, ale także cukinię, cebulę i marchewkę.

Jak warzywa konserwowane wpływają na zdrowie człowieka

Prawdą jest to, że warzywa kwaszone, jak kapusta, czy ogórek zawierają spore ilości kwasu askorbinowego, znanego jako witamina C, który jest antyoksydantem i odpowiada m.in. za odporność organizmu.  Zawierają również inne związki, usprawniające procesy trawienne. Jednak kiszonki dostarczają także dużych ilości soli, która sprzyja nie tylko nadciśnieniu tętniczemu, o czym dobrze wiemy, ale również nowotworom żołądka. Również agencja badań nad rakiem Światowej Organizacji Zdrowia zasugerowała niedawno, że warzywa konserwowe mogą mieć wpływ na powstawanie nowotworów i określiła je jako „możliwie rakotwórcze”. W prawdzie nie ma jednoznacznych badań na to, jednak taka informacja powinna wzbudzić naszą czujność i przyczynić się do ograniczenia jedzenia tych produktów. Powinny więc ich unikać chorzy na nadciśnienie oraz osoby z rakiem żołądka lub innymi chorobami tego narządu, a także ci, w których rodzinie występowały te schorzenia.

Jeśli natomiast chodzi o warzywa marynowane, to ich wadą jest fakt, że zawierają ocet, który prawdopodobnie przyczynia się do rozwoju niedokrwistości (ponieważ niszczy komórki krwi), więc powinny na nie uważać osoby mające problemy z parametrami krwi (stwierdzona anemia lub zbyt niska ilość krwinek czerwonych), kobiety w ciąży, u których niedokrwistość zagraża dziecku, małe dzieci oraz osoby dużo pracujące i osłabione oraz oczywiście - chore.

Jeść czy nie jeść warzywa konserwowane?

Jeżeli bardzo lubimy kiszonego ogórka lub marynowaną dynię, pozwólmy sobie na ich spożycie raz na jakiś czas. Na co dzień, niech nam jednak towarzyszą świeże warzywa i owoce w postaci surowej, gotowanej lub grillowanej. Dostarczą dużo więcej cennych składników, które nie występują w innych produktach, a w dodatku zabezpieczą przed nadmiernym spożyciem soli z warzyw przetworzonych.


Justyna Jessa, dietetyk





Zobacz także


Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XLI edycja

Uroda

K jak krem, M jak masło, S jak serum, L jak La Luxe

Kuchnia

Poznaj smaki do góry nogami

Kuchnia

Słodka jak kukurydza


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Smaczny konkurs! Wygraj atrakcyjne nagrody od marki Rolnik


Wykonaj zadanie konkursowe i wygraj 1 z 4 nagród ufundowanych przez markę Rolnik

Siła kosmetycznej koagulacji - konkurs z marką Janda


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę Janda

Konkurs - letnia pielęgnacja z Lirene!


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę Lirene








Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.