Strona główna Aktualności „Mała czarna” dla aktywnych

„Mała czarna” dla aktywnych

przez admin
Do 2004 roku uznawana przez Światową Agencję Antydopingową jako środek zakazany, dziś jest powszechnie stosowana przez wyczynowców. Kofeina, bo o niej mowa, jest postrzegana jako jeden z najskuteczniejszych naturalnych specyfików pobudzających. Czy „mała czarna” równie intensywnie jak na profesjonalistów wpływa na organizmy sportowców-amatorów?

Poranna filiżanka kawy to dla wielu z nas skuteczny sposób na pobudzenie i zwiększenie koncentracji. Blokując receptory adenozyny, odpowiedzialne za uczucie senności i zmęczenia, stymuluje organizm do produkcji energii. Jak wynika z najnowszych badań, właściwości te, obok pozytywnego wpływu na pracę intelektualną, znajdują zastosowanie również w przypadku aktywności fizycznej. Zwiększenie przepływu krwi do mięśni i serca ma znaczenie szczególnie w przypadku wysiłku wytrzymałościowego. W jaki sposób kofeina wpływa na wydolność naszego organizmu?

kofeina, sport, ćwiczenia, kawa, fitness

Naturalny doping
W przypadku osób uprawiających sport regularnie, kluczową kwestią w prawidłowym funkcjonowaniu gospodarki energetycznej organizmu jest szybkie odbudowanie pomiędzy treningami zasobów glikogenu. Kofeina pełni w tej sytuacji podwójną funkcję. Powodując wzrost stężenia wolnych kwasów tłuszczowych, wpływa na oszczędzanie glikogenu zawartego w mięśniach. Przyjmowana bezpośrednio przed rozpoczęciem aktywności, zwiększa natomiast poziom glukozy, z której jest on syntezowany. – Kofeina dostarczana w postaci kawy wchłaniana jest niezwykle szybko. W przypadku długotrwałej aktywności odczuwalne efekty uzyskamy, pijąc kawę ok. 15-20 minut przed treningiem. Przy krótszym wysiłku czas ten ulega wydłużeniu do 45 minut – tłumaczy Joanna Sobyra, ekspert Segafredo Zanetti. – Powinniśmy jednak pamiętać, że przyjmując dawkę kofeiny należy zadbać o regularne oraz prawidłowe nawadnianie organizmu niwelujące skutki moczopędnego działania napoju – dodaje.

Skok adrenaliny na życzenie
Przyjęcie dawki ok. 5 mg kofeiny na kilogram masy ciała powoduje rozszerzanie naczyń krwionośnych oraz zwiększenie stężenia adrenaliny we krwi. Ma to szczególne znaczenie w przypadku aktywności wymagających wysokiej wytrzymałości i odporności organizmu, takich jak maraton lub wyścig rowerowy. Kofeina, oddziałując na układ nerwowy, zwiększa również wydolność organizmu oraz motywację do dalszego wysiłku. W efekcie poprawia refleks i wyostrza koncentrację.
Decydując się na włączenie kawy do diety przy jednoczesnej aktywności fizycznej, powinniśmy wziąć pod uwagę ogólny stan zdrowia. Dla organizmów osób borykających się z nadciśnieniem, połączenie kofeiny i intensywnego wysiłku może stanowić zbyt duże obciążenie.

Zakwasom mówimy stanowcze „nie!”
Zespół opóźnionego bólu mięśniowego, zwany popularnie „zakwasami” to jedno z największych utrapień, z jakim zmierzyć się muszą początkujący amatorzy sportu. To właśnie nieprzyjemna bolesność, tłumaczona powstaniem mikrourazów w strukturze włókien jest głównym powodem, dla którego porzucamy treningi już po kilku dniach. Jak dowodzą badacze z amerykańskiego University of Georgia, kofeina pomaga zaradzić również tego typu problemom. Odczuwalna bolesność mięśni u osób, którym przed intensywnym wysiłkiem zaaplikowano tabletki z kofeiną, była o 46% niższa niż w przypadku grupy kontrolnej. Efekt tłumaczy się blokowaniem adenozyny, odpowiedzialnej za aktywowanie receptorów bólu w reakcji na mikrouszkodzenia. By osiągnąć taki rezultat, wystarczy zażyć dawkę kofeiny zawartą w dwóch filiżankach espresso.

Aktywność + dieta = sukces
Mała czarna to także jeden z najpopularniejszych naturalnych składników wspomagających odchudzanie. – Osobom rozpoczynającym swą wiosenną walkę z kilogramami, obok regularnej aktywności fizycznej, polecane jest picie espresso. Wspomaga ona trawienie i obniża ochotę na sięgnięcie po słodkie przekąski – tłumaczy Joanna Sobyra z Segafredo Zanetti. – Wartość kaloryczna klasycznego espresso jest niska – ok. 2 kcal na 100 ml, a zawarta w nim kofeina wspomaga proces termogenezy. Właśnie dzięki tym właściwościom kawy, pijący ją po posiłkach Włosi są szczupli i pełni energii – dodaje. Powinniśmy jednak uważać, aby nie zawyżać kaloryczności napoju poprzez dodawanie tłustego mleka czy słodkich dodatków, takich jak syropy smakowe, bita śmietana czy czekolada.

Alejakobiet.pl

Zasubskrybuj I bądź na bieżąco


Mogą Cię zainteresować

Pozostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej