Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Błonnik - co to takiego ?

Data: 11.09.2012


Człowiek od początku swojego istnienia na ziemi, do teraźniejszości otoczony jest substancjami o charakterze błonnika. Nie ważne, czy to jest drewno drzew, wyroby z bawełny, czy preparaty błonnika reklamowane w telewizji. Są to substancje złożone z tych samych elementów strukturalnych - glukozy. Elementy, z których zbudowany jest błonnik  pokarmowy możemy znaleźć w każdym żywym organizmie, spełniają one funkcję energetyczne, metaboliczne lub budulcowe. Jeśli chodzi o występowanie substancji o charakterze błonnika świat roślinny jest bezkonkurencyjny. Rośliny na drodze fotosyntezy mają zdolność wytwarzania glukozy . W świecie fauny substancje o charakterze błonnika możemy spotkać w osłonkach chitynowych pancerza stawonogów lub w pokrywach skrzydeł chrząszczy.            

Błonnik, nie jest to nazwa jednej substancji. Pod nazwą błonnik kryje się wiele substancji, które spełniają jego funkcję. O tym czy dany węglowodan pełni dla nas funkcję substratu energetycznego, czy błonnika decydują przede wszystkim długość łańcuchów węglowodanowych, a także sposób połączenia ze sobą pojedynczych cząsteczek glukozy, czy to innych cukrów prostych ze sobą.  To, co dla ludzi będzie błonnikiem dla innych istot żywych może już być substratem spełniającym diametralnie inną funkcję. Krowa dzięki temu, że posiada żołądek, w którym drobnoustroje wytwarzają enzymy zdolne do rozłożenia celulozy - substancja ta dla niej będzie stanowiła substrat energetyczny. Człowiek nie posiada w swojej mikroflorze takiego potencjału, żeby móc trawić celulozę, zatem będzie stanowiła ona błonnik.                          
                                        

Niektóre węglowodany, które mają odpowiednio długie łańcuchy lub połączone są wiązaniami, których nie są w stanie rozłożyć ludzkie enzymy, przechodzą przez przewód pokarmowy w stanie praktycznie nienaruszonym. Takie substancje noszą nazwę błonnika pokarmowego. Do błonnika zaliczają się między innymi.:  hemicelulozy, celulozy, pektyny, śluzy roślinne.  Związki te nie wpływają w taki sam sposób na organizm człowieka, aczkolwiek wszystkie spełniają wiele ważnych fizjologicznie funkcji np.:  pektyny maja większą zdolność absorbowania kwasów żółciowych bogatych w cholesterol, a celuloza zwiększa szybkość  pasażu jelitowego.                                 

Pomimo  powszechności występowania błonnika,  wiele osób nie dostarcza jego w właściwych ilościach. Ze względów technologicznych i preferencji konsumenckich żywność jest coraz bardziej oczyszczona ze składników tj. błonnik. Niedobór błonnika wpływa negatywnie na funkcjonowanie całego organizm.  Spożywanie określonej ilości pokarmów bogatych w różne węglowodany zwiększa lub zmniejsza ryzyko wielu chorób cywilizacyjnych. Osoby spożywające odpowiednią ilość błonnika pokarmowego są mniej zagrożone otyłością, cukrzyca, próchnicą zębów, miażdżycą, niektórymi nowotworami złośliwymi.                                                                                               

Preparaty błonnika są intensywnie reklamowane w mediach, wcale nie należy się temu dziwić, gdyż z żywności ze względów sensorycznych coraz częściej eliminowana są tego typu związki. Coraz częściej bułeczka pszenna, z której błonnik został usunięty wygrywa z staropolskim chlebem na zakwasie bogatym w błonnik, witaminy i składniki mineralne.                                                                                              

 Błonnik najlepiej jest spożywać ten, który jest naturalnym składnikiem żywności, a nie jego wyizolowane frakcje w postaci suplementów (np. pektyn z jabłek). Spożywanie preparatów błonnikowych zamiast prawidło skomponowanej racji pokarmowej może przynieść więcej szkód niż korzyści. Osoby spożywające wyizolowane frakcje błonnika i wysoko przetworzoną żywność eliminują z swojej diety wiele niezbędnych składników potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Arkadiusz Tuwalski






Zobacz także


Uroda

Zabieg dla czterech stóp

Uroda

Czyste piękno

Zdrowie

Badania genetyczne kontra rak prostaty

Kuchnia

Mały wielki owoc


 





Komentarze

24.10.2013 22:17:06 pączek29 napisał:
Błonnik najlepszy jest w naturalnej postaci, bo lepiej się przyswaja. Ja stosuję jeliton z babki jajowatej. Codziennie przed każdym posiłkiem, mieszam z wodą i piję.

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestaw kosmetyków LA LUXE PARIS


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę LA LUXE PARIS

Mój idealny lunch box - konkurs z Janem Niezbędnym


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez markę Jan Niezbędny

Zmysłowe spa z aromaterapią - konkurs Rossmann


Wykonaj zadanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez firmę Rossmann

Genowe odmładzanie - konkurs CHANTARELLE


Zapraszamy do udziału w konkursie CHANTARELLE i AlejaKobiet.pl!
Do wygrania 5 zestawów dermokosmetyków marki CHANTARELLE









Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.