Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Długotrwałe zaparcia - czy zła dieta może być przyczyną?


Data: 29.03.2012


Przewlekłe zaparcia są niezwykle często dolegliwością, wynikającą ze stylu życia. Nieodpowiednia dieta i mała aktywność fizyczna, to ich główni winowajcy.

Ciągły pośpiech, codzienny stres, permanentny brak czasu pociągają za sobą złe nawyki żywieniowe. Te z kolei, w połączeniu z siedzącym trybem życia powodują zaparcia i towarzyszące im problemy i dolegliwości. Tymczasem zaparcia, to nie tylko brak komfortu, ale poważne zagrożenie innych chorób, np. nowotworów jelita! Jeśli więc problem nas dotyczy, zabierzmy się za jego rozwiązywanie, jak najszybciej.

Najważniejsza jest diagnoza. A ta wcale nie jest taka prosta, jak mogłoby się wydawać. Istnieje bowiem kilka rodzajów zaparć, w tym: atoniczne i spastyczne. Zaparcia atoniczne są konsekwencją zbyt powolnej perystaltyki jelit. Zaparcia spastyczne natomiast wynikają z ich nadmiernych, ale niefizjologicznych ruchów. Ocena, który problem dotyczy danej osoby powinna być oddana w ręce specjalisty, gdyż od rodzaju schorzenia zależy dieta, jaką należy zastosować.

Najważniejszym elementem diety leczącej zaparcia jest błonnik. Włókno roślinne przyspiesza pasaż treści pokarmowej w jelicie cienkim i okrężnicy wpływając na objętość stolca, rytm wypróżnień oraz rozwój dobroczynnej mikroflory jelitowej.

Zaparcia atoniczne wymagają zastosowania diety bogatej w błonnik nierozpuszczalny w wodzie. Znajdziemy go przede wszystkim w zbożach, płatkach zbożowych, otrębach, niektórych warzywach, kaszach. Przy zaparciach spastycznych natomiast, w diecie przeważać powinien błonnik rozpuszczalny w wodzie. Jest on obecny głównie w owocach i warzywach, głównie strączkowych, a także owsie, jęczmieniu.

W obu przypadkach zaparć bardzo ważna jest odpowiednia podaż płynów. Bez nich, nawet najlepiej zbilansowana dieta może okazać się bezskuteczna w  walce z zaparciami, a nawet nasilać je. Innym istotnym elementem jest spożywanie produktów, zawierających bakterie probiotyczne. Prawidłowa mikroflora jelitowa wpływa także na wzmocnienie barier ochronnych organizmu, działając przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo. Ponadto probiotyki powodują zakwaszenie treści jelitowej, czego konsekwencją jest hamowanie wzrostu niektórych bakterii chorobotwórczych.

W aptekach możemy kupić różnego rodzaju preparaty przeczyszczające. Przyjmowanie ich nie jest dobrym wyborem, gdyż w ten sposób przyzwyczajamy organizm do „pomocy z zewnątrz” . Jelita po prostu rozleniwiają się i po dostawieniu tych specyfików może okazać się, ze problem zaparć jeszcze bardziej się nasilił.

Justyna Jessa, dietetyk





Zobacz także


Uroda

Demakijaż latem

Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XXXII edycja

Kuchnia

Jesienna kawa w słodkiej odsłonie

Zdrowie

Melatonina - sposób na jet lag


 





Komentarze


Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Zmysłowe spa z aromaterapią - konkurs Rossmann


Wykonaj zadanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez firmę Rossmann

Genowe odmładzanie - konkurs CHANTARELLE


Zapraszamy do udziału w konkursie CHANTARELLE i AlejaKobiet.pl!
Do wygrania 5 zestawów dermokosmetyków marki CHANTARELLE

Mój idealny lunch box - konkurs z Janem Niezbędnym


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez markę Jan Niezbędny

Wygraj zestaw nagród od marki Neutrogena - zakończony


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez markę Neutrogena









Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.