Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Długotrwałe zaparcia - czy zła dieta może być przyczyną?


Data: 29.03.2012


Przewlekłe zaparcia są niezwykle często dolegliwością, wynikającą ze stylu życia. Nieodpowiednia dieta i mała aktywność fizyczna, to ich główni winowajcy.

Ciągły pośpiech, codzienny stres, permanentny brak czasu pociągają za sobą złe nawyki żywieniowe. Te z kolei, w połączeniu z siedzącym trybem życia powodują zaparcia i towarzyszące im problemy i dolegliwości. Tymczasem zaparcia, to nie tylko brak komfortu, ale poważne zagrożenie innych chorób, np. nowotworów jelita! Jeśli więc problem nas dotyczy, zabierzmy się za jego rozwiązywanie, jak najszybciej.

Najważniejsza jest diagnoza. A ta wcale nie jest taka prosta, jak mogłoby się wydawać. Istnieje bowiem kilka rodzajów zaparć, w tym: atoniczne i spastyczne. Zaparcia atoniczne są konsekwencją zbyt powolnej perystaltyki jelit. Zaparcia spastyczne natomiast wynikają z ich nadmiernych, ale niefizjologicznych ruchów. Ocena, który problem dotyczy danej osoby powinna być oddana w ręce specjalisty, gdyż od rodzaju schorzenia zależy dieta, jaką należy zastosować.

Najważniejszym elementem diety leczącej zaparcia jest błonnik. Włókno roślinne przyspiesza pasaż treści pokarmowej w jelicie cienkim i okrężnicy wpływając na objętość stolca, rytm wypróżnień oraz rozwój dobroczynnej mikroflory jelitowej.

Zaparcia atoniczne wymagają zastosowania diety bogatej w błonnik nierozpuszczalny w wodzie. Znajdziemy go przede wszystkim w zbożach, płatkach zbożowych, otrębach, niektórych warzywach, kaszach. Przy zaparciach spastycznych natomiast, w diecie przeważać powinien błonnik rozpuszczalny w wodzie. Jest on obecny głównie w owocach i warzywach, głównie strączkowych, a także owsie, jęczmieniu.

W obu przypadkach zaparć bardzo ważna jest odpowiednia podaż płynów. Bez nich, nawet najlepiej zbilansowana dieta może okazać się bezskuteczna w  walce z zaparciami, a nawet nasilać je. Innym istotnym elementem jest spożywanie produktów, zawierających bakterie probiotyczne. Prawidłowa mikroflora jelitowa wpływa także na wzmocnienie barier ochronnych organizmu, działając przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo. Ponadto probiotyki powodują zakwaszenie treści jelitowej, czego konsekwencją jest hamowanie wzrostu niektórych bakterii chorobotwórczych.

W aptekach możemy kupić różnego rodzaju preparaty przeczyszczające. Przyjmowanie ich nie jest dobrym wyborem, gdyż w ten sposób przyzwyczajamy organizm do „pomocy z zewnątrz” . Jelita po prostu rozleniwiają się i po dostawieniu tych specyfików może okazać się, ze problem zaparć jeszcze bardziej się nasilił.

Justyna Jessa, dietetyk





Zobacz także


Uroda

K jak krem, M jak masło, S jak serum, L jak La Luxe

Uroda

EVELINE COSMETICS kreatorem makijażu podczas Warsaw Fashion Week

Kuchnia

Poznaj smaki do góry nogami

Kuchnia

Gok Wan zaprasza na chińszczyznę


 





Komentarze


Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestaw kosmetyków Floslek


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę Floslek

Pysznie i zdrowo! Konkurs z marką Oleofarm - zakończony


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 8 zestawów nagród ufundowanych przez markę Oleofarm








Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.