Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Wege-mama

Data: 18.03.2011


Wegetarianka w ciąży ma nie lada problem – wynikający nie tylko z jej przekonań, ale przede wszystkim ze strony wielu lekarzy, dietetyków, cioć,babć, mam i sąsiadek. Niestety, mimo że wegetarianizm jest zdrowy, a idea niekrzywdzenia naszych młodszych braci szczytna, bedąc w ciąży przyszła mama musi się bardzo zdyscyplinować, aby zapewnić sobie zdrowie, a dziecku prawidłowy rozwój. Trudno jest bowiem podmienić białko zwięrzęce...

Wegetariańska dieta dla „ciężarówki” musi być (zresztą jak każda dieta) dobrze zbilansowana i zawierać odpowiedniki białka zwierzęcego oraz jak najwięcej żelaza, wapnia i węglowodanów. Jeśli wege-mama dobrze wybierze składniki tego, co znajdzie się na jej talerzu, może być spokojna. Problem zaczyna się tak naprawdę w przypadku tych przyszłych mam, które są wegankami, a więc ich dieta pozbawiona jest zupełnie produktów pochodzenia zwierzęcego bogatych w tak ważny wapń. W ich przypadku warto byłoby zastanowić się chociaż nad wprowadzeniem do diety jajek i przejście, przynajmniej chwilowo, na ovowegetarianizm. Poza tym dieta każdej wege-mamy powinna zawierać kasze, wodę (jak najwięcej), mleko (choćby sojowe), rośliny strączkowe, oczywiście warzywa oraz produkty z grubego przemiału. Warto też spytać lekarza o suplementy diety, które wzbogaciłyby posiłki o wapń i witaminę D.

Dieta bezmięsna jednak, jak się okazuje, wcale nie jest taka zła, nawet dla kobiet w ciąży, chociaż może przyprawić o palpitację serca nasze babcie. Jej zasługą jest niższy poziom cholesterolu, mniej obciążony układ trawienny, a poza tym jest zdecydowanie bogatsza od „mięsnej” w kwas foliowy wystepujący w kaszach i warzywach zielonych.


Niezbędnik przyszłej wege-mamy


Białko – to pochodzenia zwierzęcego ma wyższą wartość od tego pochodzenia roślinnego i jest zdecydowanie łatwiejsze do strawienia. Aby zapewnić sobie odpowiedni dobór białek zwierzęcych i roślinnych łącz produkty zbożowe z mlecznymi lub strączkowymi, a nabiał z produktami roślinnymi. Gorzej z wegankami – tu konieczna będzie dodatkowa fachowa wiedza i konsultacja z dietetykiem, aby mieć pewność, które z akceptowanych przez nie produktów są bogate w białko, gdyż jego niedobór może źle wplynąć na przebieg ciąży.


Wapń – jest głównym składnikiem kości i najlepiej wchłania się z mlekiem (białko, witamina D, laktoza). Wegetarianki powinny pić jak najwięcej mleka, najlepiej zwiększyć codzienną porcję o trzy szklanki. Brak wapnia oznacza zwiększone ryzyko zachorowania na osteoporozę i osteomalację, czyli deformację kości. Weganki natomiast mogą uzupełniać wapń spożywając takie produkty jak migdały, soja, mak, fasola, orzechy pistacjowe, len, suszone figi.


Witamina B12 – wytwarzana jest w przewodzie pokarmowym oraz w produktach pochodzenia zwierzęcego, do dobrego wchłaniania wymaga jednak obecności wapnia. W ciąży jej zapotrzebowanie wynosi około 2-4 µg na dobę. Występuje m.in. w mleku (także tym w proszku), serach żółtych i białych, żółtkach, w kefirze, maślance, jogurcie. Weganki niestety moga dostarczyć sobie tej witaminy tylko pod postacią suplementów diety, ponieważ nie jest ona wytwarzana przez rośliny.


Witamina D – występuje w mleku, maśle, żółtkach oraz – co ważne dla weganek – w promieniach slonecznych... Jej niedobór może doprowadzić do demineralizacji kości.


Żelazo – dieta wegetariańska, bogata w fityny i taniny skutecznie utrudnia wchlanianie tego pierwiastka, w czym pomóc może witamina C. Nalezy w ciązy zwrócic na żelazo szczegolną uwagę, gdyż jego brak wiąże się z ryzykiem niedotlenienia płodu, a dla mamy ryzykiem anemii. Wegetarianki mogą dostarczyć sobie odpowiedniej ilość żelaza, jedząc żółtka jaj wraz z pietruszką lub papryką, które pomogą je wchłonąć. Weganki natomiast powinny jeść więcej siemienia lnianego, nasion dyni, maku, sezamu i roślin strączkowych. Przy okazji warto zwrocić uwagę na mit dotyczący szpinaku – wcale nie zawiera dużo żelaza: zawiera szczawiny, które utrudniają jego wchłanianie.


Agnieszka Rachwał






Zobacz także


Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XLI edycja

Uroda

Zabieg dla czterech stóp

Kuchnia

Poznaj smaki do góry nogami

Zdrowie

Zwykłe pranie to za mało


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestaw kosmetyków Floslek


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę Floslek

Wygraj zestaw kosmetyków Eveline Cosmetics


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez Eveline Cosmetics

Pysznie i zdrowo! Konkurs z marką Oleofarm


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 8 zestawów nagród ufundowanych przez markę Oleofarm








Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.