Strona główna Kuchnia Jak dieta wpływa na hormony?

Jak dieta wpływa na hormony?

przez admin

Problemy hormonalne są częstym zjawiskiem zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Mogą powodować nawet niepłodność. Tymczasem można im zapobiec za pomocą diety.

Jak żywność oddziałuje na układ hormonalny?

Dieta wpływa na przebieg procesu owulacji w aż 80%, głównie poprzez regulację wydzielania hormonów: estrogenów i progesteronu, wpływ na funkcjonowanie pęcherzyka Graafa i ciałka żółtego, sekrecję prolaktyny – hormonu, którego nadmiar powoduje niepłodność, ilość wydzielanych komórek jajowych, a także poprawę fazy płodnej cyklu menstruacyjnego . Ponadto badania wykazały, że dieta jest istotna w przypadku profilaktyki i leczeniu takich schorzeń na tle hormonalnym, jak zespół policystycznych jajników, czy endometrioza. Zaburzeniom hormonalnym sprzyja źle zbilansowane żywienie, ale również nadwaga i otyłość. Nadmiar masy ciała jest niekorzystny głównie dla męskiej płodności. W tkance tłuszczowej dochodzi bowiem do nadmiernego wydzielania estrogenów – żeńskich hormonów płciowych, których nadmiar u mężczyzn powoduje problemy z poczęciem dziecka. Pierwszym krokiem mężczyzny, który pragnie zostać tatą powinna być więc próba redukcji masy ciała pod okiem specjalisty.

Niedobory pokarmowe a problemy hormonalne

Dla funkcjonowania układu hormonalnego szczególne znaczenie mają:
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone z rodziny omega 3- znajdują się w produktach pochodzenia morskiego: rybach, owocach morza i glonach
Witaminy antyoksydacyjne – występują w świecie roślinnym, najwięcej w żurawinie, natce pietruszki, papryce, pomidorach, borówkach, porzeczkach, kiwi, pomarańczach itp.
Witaminy z grupy B, głównie B6 i kwas foliowy – spożyć je można wraz z zielonymi warzywami liściastymi, produktami zbożowymi pełnoziarnistymi i kiełkami zbóż.
Niezwykle istotne jest też ograniczenie izomerów trans kwasów tłuszczowych i produktów zawierających kofeinę (obecną nie tylko w kawie, ale też coli, czy napojach energetycznych).

Mówiąc o aspekcie hormonalnym nie można nie wspomnieć o problemach związanych z menopauzą. Mówimy o niej, gdy dochodzi do pierwszych zmian hormonalnych związanych z przekwitaniem. W tym przypadku dieta ma również niezwykle istotne znaczenie. Ważne jest, aby w tym czasie spożywać rośliny strączkowe, w tym soję, ale również warzywa kapustne, które dostarczają dużo wapnia, potrzebnego kościom, których mineralizacja ulega w tym czasie zubożeniu. Właściwa dieta jest w stanie zminimalizować nieprzyjemne objawy związane z okresem menopauzy, jak np. uderzenia gorąca, nadmierną potliwość, czy rozdrażnienie.

Hormony, to substancje, od których zależy kondycja całego organizmu, gdyż mają wpływa na wszystkie układy człowieka. Zadbajmy więc o nie w najprostszy z możliwych sposobów – za pomocą żywienia, a odwdzięczą nam się całościowym zdrowiem.

Justyna Jessa, dietetyk

Zasubskrybuj I bądź na bieżąco


Mogą Cię zainteresować

Pozostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej