Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Jakie oleje zawierają kwasy omega-3 i omega-6?

Data: 02.03.2016


Czujesz się rozdrażniona, osłabiona? Męczy Cię senność? Twoje włosy i skóra nie wyglądają najlepiej? To mogą być pierwsze syndromy wiosennego przesilenia, czyli spadku odporności ludzkiego organizmu na przełomie zimy i wiosny. Naturalnym wsparciem w tym czasie może okazać się dieta bogata w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT)  omega-3 i 6, które pomogą lepiej przyswoić niezbędne witaminy, składniki mineralne i wygrać z pozimowym zmęczeniem.

Omega-3 (n3) i omega-6 (n6) to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które wykazują pozytywne działanie na zdrowie człowieka, dlatego są zaliczane są do niezbędnych nienasyconych  kwasów tłuszczowych (NNKT). Organizm ludzki nie potrafi ich wytwarzać samodzielnie, korzystnie jest więc dostarczać je z pożywieniem. W przyrodzie i naszej żywności jest znacznie mniej kwasów omega-3 niż omega-6, dlatego eksperci kładą szczególny nacisk na potrzebę zwiększania spożycia n-3 w stosunku do n-6. Szczególnie warto zadbać o to w ostatnich tygodniach zimy i pierwszych wiosny.

Nienasycone kwasy tłuszczowe wykazują działanie immunomodulujące, sprzyjają wzmocnieniu odporności i łagodzą procesy zapalne. Dzięki nim ludzki organizm lepiej przyswaja niezbędne dla zdrowia witaminy: A, E, K oraz D. omega-3 istotnie wpływają na pracę układu sercowo-naczyniowego, regulując gospodarkę lipidową organizmu - regulują stężenie cholesterolu i trójglicerydów w osoczu - dlatego w dłuższej perspektywie pomagają zapobiegać rozwojowi chorób cywilizacyjnych, np. nadciśnieniu czy miażdżycy - wyjaśnia  dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia.

Bogate źródła kwasów omega

Jakie produkty są ich najlepszym źródłem?

Kwasy Omega-3
  • ryby (np. karp 9.08%; łosoś 19,99%; pstrąg 23,18%),
  • krewetki (0,9-1,5%),
  • olej sezamowy,
  • olej lniany (42,9%),
  • olej rzepakowy (9,8%),
  • olej z orzecha włoskiego (12%),
  • olej słonecznikowy (0,5%),
  • oliwa z oliwek (0,6%),
  • olej sojowy (5,6%)

Fot. Źródła niezbędnych nienasyconych  kwasów tłuszczowych

Kwasy Omega-6
  • oleje: kukurydziany (55%),
  • słonecznikowy (55,9%),
  • sojowy (52,3%),
  • rzepakowy (20,3),
  • olej z pestek winogrona (66%),
  • oliwa z oliwek (11,2 %)

Omega-3 a omega-6 – w odpowiednich proporcjach?
Proporcja omega-3 do omega-6 ta powinna wynosić mniej więcej 1:5 (n3:n6). Niestety, Polacy spożywają znacznie więcej kwasów n6 – w proporcji dochodzącej nawet do 1:15.

Zbyt duża ilość kwasów tłuszczowych omega-6, utrudnia organizmowi właściwe wykorzystywanie kwasów omega-3. Zbyt duże ilości n6 mogą przynieść wręcz negatywny efekt - mają działanie prozapalne, sprzyjają depresji i mogą zwiększyć ryzyko rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych. Zwiększenie ilości kwasów n-3 w organizmie, można uzyskać poprzez spożywanie tłustych ryb oraz zastępowanie oleju słonecznikowego olejem rzepakowym, który cechuje się najbardziej zbliżonym do zaleconego stosunkiem n-6 do n-3 – dodaje dr inż. Katarzyna Okręglicka z Zakładu Medycyny Zapobiegawczej i Higieny I Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Alejakobiet.pl




Zobacz także


Uroda

Rozsądne opalanie

Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XLII edycja

Zdrowie

Melatonina - sposób na jet lag

Zdrowie

Roztocze kurzu domowego - duży problem zdrowotny


 





Komentarze


Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Smaczny konkurs! Wygraj atrakcyjne nagrody od marki Rolnik


Wykonaj zadanie konkursowe i wygraj 1 z 4 nagród ufundowanych przez markę Rolnik

Siła kosmetycznej koagulacji - konkurs z marką Janda


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę Janda

Konkurs - letnia pielęgnacja z Lirene!


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę Lirene








Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.