Strona główna Aktualności Cierpisz na nietrzymanie moczu? Sprawdź, dlaczego

Cierpisz na nietrzymanie moczu? Sprawdź, dlaczego

przez admin
Inkontynecja to wstydliwa dolegliwość, najczęściej dotykająca kobiety. W szczególności zmagają się z nią kobiety dojrzałe, po wielu porodach naturalnych czy mające nadwagę. Jakie są dokładne przyczyny tego schorzenia?
Kobiety określają swój problem jako popuszczanie moczu, nadwrażliwość pęcherza, nadczynność pęcherza, wyciekanie moczu czy po prostu jako kłopoty z pęcherzem moczowym. Istnieje kilka rodzajów nietrzymania moczu. Czym się różnią?
Wysiłkowe nietrzymanie moczu
Najczęściej występującym rodzajem tej dolegliwości u kobiet jest wysiłkowe nietrzymanie moczu, nazywane inkontynencją stresową. Pojawia się w wyniku osłabienia mięśni dna miednicy, których zadaniem jest podtrzymywanie pęcherza. Do niekontrolowanego wyciekania moczu – z różną intensywnością – dochodzi wówczas w trakcie:
  • kaszlu,
  • śmiechu,
  • kichania,
  • wysiłku fizycznego.
W takich sytuacjach zwiększa się bowiem nacisk na pęcherz – mięśnie dna miednicy mogą niewystarczająco się zaciskać, przez co dochodzi do wyciekania moczu.
Wysiłkowe nietrzymanie moczu dotyczy około 40 proc. młodych kobiet uprawiających sport. Co czwarta kobieta doświadcza tego problemu na jakimś etapie swojego życia.

Nietrzymanie moczu z powodu parcia naglącego
Drugim rodzajem problemu nietrzymania moczu jest nadreaktywny pęcherz. Wyciekanie moczu spowodowane jest parciem nagłym, czyli uczuciem natychmiastowej potrzeby oddania moczu. Zdarza się, że pacjent nie zdąży dotrzeć do toalety i dojdzie u niego do mimowolnego wycieku z pęcherza. 
Przyczyna problemu nietrzymania moczu z powodu odczuwania naglącego parcia nie jest w pełni znana. Najczęściej lekarze wskazują, że problemem jest tu nieprawidłowe wysyłanie sygnałów do mózgu, w momencie kiedy pęcherz nie jest jeszcze pełny. 

Co można zrobić?
Niezależnie od tego, z którym dokładnie rodzajem nietrzymania moczu mamy do czynienia, warto wykonywać ćwiczenia tzw. mięśni Kegla, czyli mięśni dna miednicy. Pomoże to je wzmocnić i sprawić, że będą zaciskały się na tyle sprawnie, że kłopot wyciekania moczu może się zmniejszyć. Pęcherz można wyćwiczyć tak, aby nie funkcjonował nadreaktywnie. 
Wiele osób radzi sobie ze wstydliwym problemem, jakim jest nietrzymanie moczu, stosując różne produkty ochronne – np. wkładki lub pieluchomajtki. Zapewniają one dyskrecję i bezpieczeństwo, co ogranicza do minimum negatywne skutki społeczne i emocjonalne związane z nietrzymaniem moczu.
Alejakobiet.pl

Zasubskrybuj I bądź na bieżąco


Mogą Cię zainteresować

Pozostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej