Strona główna Aktualności Emocje: jak je rozładować?

Emocje: jak je rozładować?

przez admin

Są pozytywne i negatywne – emocje! Jedne ubarwiają życie, a drugie przeszkadzają i źle wpływają na psychikę. Pozytywne są najbardziej pożądane, a negatywne trzeba szybko rozładować.

Emocjonalne życie
Pobudzają, motywują, wyrażają dobre samopoczucie, nadają życiu smak i sens i z nimi nigdy się nie nudzisz. Są naturalnym i potrzebnym stanem organizmu – tylko pozytywne emocje! Bez nich jesteś chłodny, obojętny i bez wyrazu. Uśmiech, entuzjazm, zadowolenie i humor to niektóre dobre emocje, które dodają każdemu pozytywnej energii. Natomiast niezadowolenie, smutek, niepewność, lęk, stres, złość, pogarda i wina to jedne z wielu negatywnych emocji do rozładowania. Jeśli nad nimi nie zapanujesz, źle wpłyną na Twoje zachowanie i życie. Mają bowiem często działanie destrukcyjne – jego skutkiem jest niskie poczucie własnej wartości i brak pewności siebie oraz błędy i niepowodzenia, bo nie umiesz się skoncentrować i masz kłopoty z pamięcią. Efektem złych emocji typu stres i strach są też problemy ze zdrowiem i depresja, jeśli są długotrwałe i intensywne. 
jak rozładować emocje
Wszystkie emocje najczęściej powstają pod wpływem doświadczenia, naszego temperamentu i charakteru, negatywnych myśli, oczekiwań wobec siebie i wymagań otoczenia oraz tego, co nas spotyka w życiu. 

Jak je wyciszyć?
Od zawsze jesteśmy uczeni tego, że niektóre emocje trzeba maskować. Dlatego nie możemy się na nikogo obrażać i okazywać smutku. Nie możemy mieć gorszego dnia i złego humoru. Mamy zawsze być w nastroju. Jednak tak się nie da! Emocje czasem powinno się wyrażać, a innym razem skutecznie rozładować, jeśli nie chcesz nagle i niespodziewanie wybuchnąć”. 
Najczęściej negatywne emocje powodują ludzie. To ich słowa i postępowanie nas denerwuje i doprowadza do szału. Gdy nie spełniają naszych oczekiwań i postępują odwrotnie do systemu wartości albo nas zaniedbują, denerwujemy się. Żeby gwałtownie nie zareagować na to, warto trochę stonować, a dopiero potem szczerze porozmawiać. W złości można powiedzieć nawet o jedno słowo za dużo. Dlatego wcześniej rozładuj się! To ważne także dla naszego zdrowia psychicznego i kontaktów międzyludzkich. 
Oto 3 sposoby na wyciszenie emocjonalne:
1. aktywność fizyczna – nic tak nie radzi sobie z negatywnymi uczuciami jak aktywność na świeżym powietrzu. Gdy dobrze się zmęczysz i poruszasz ciałem, poczujesz ulgę, a złe emocje wyparują. Poza tym aktywność fizyczna wyzwala hormony szczęścia i aż chcesz się uśmiechać do siebie i do świata.

2. zdrowy krzyk i płacz – czasem warto pokrzyczeć i popłakać. Można wykrzyczeć i wypłakać wszystkie negatywne emocje i oczyścić ciało i umysł ze złych myśli i uczuć. Uspokaja również cicha lub głośna muzyka oraz dźwięki z natury. Bo najważniejsze to nie tłumić emocji, ich skumulowanie uderza w psychikę. 
3. techniki relaksacyjne – najprostszym ćwiczeniem wyciszającym ciało i umysł jest głębokie wdychanie powietrza przez nos i wydychanie go potem ustami połączone z wizualizacją. To sposób na podwójne dotlenienie organizmu i ukojenie nerwów. Taka porcja tlenu to lepsza praca mózgu. Gdy pomyślisz o jakimś ulubionym miejscu, które kojarzy Ci się ze spokojem i relaksem, poczujesz, że cała złość i stres błyskawicznie mijają! Czujesz się bosko odprężony.
Wioleta Nowicka

Zasubskrybuj I bądź na bieżąco


Mogą Cię zainteresować

Pozostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej