Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Żywność w puszkach - praktyczna, ale czy zdrowa?


Data: 01.07.2013


Produkty w puszkach cieszą się dużym powodzeniem wśród konsumentów. Mają długą datę trwałości i są łatwe w użyciu. Jednak, czy są dobre dla zdrowia?

Dietetycy mówią, że powinniśmy jeść dużo warzyw oraz minimum raz w tygodniu – ryby. Czy dotyczy to również tych produktów puszkowanych? Zdania na ten temat są podzielone. Niektórzy uważają, że np. pomidory w puszce jedzone w czasie zimy są lepsze od pomidorów świeżych, gdyż te drugie mają bardzo niską zawartość witamin i składników odżywczych, nie mówiąc już o słabych walorach smakowych. Poza tym, po przetworzeniu tych warzyw, lepiej wchłania się z nich ważny antyoksydant – likopen. Inni natomiast przestrzegają przed groźnymi substancjami zawartymi w opakowaniach. Podobnie jest w  przypadku ryb. Na przykład tuńczyk uchodzi za niebywale zdrową rybę, gdyż zawiera cenne kwasy omega 3, jednak z drugiej strony, badania pokazują, że tuńczyk puszkowany jest magazynem olbrzymich ilości rtęci, toksycznej dla organizmu, odkładającej się w mózgu i powodującej zaburzenia psychiczne, a także przy ostrych zatruciach drgawki, głuchotę, ślepotę, czy paraliż.



Prawda o puszkach

Duże badanie przeprowadzone w Californii wykazało, że we krwi kobiet w ciąży występuje szereg związków o działaniu rakotwórczym i ogólnie trujących organizm zarówno kobiety, jak i dziecka. Duży procent wszystkich związków stanowiła substancja o nazwie bisfenol A, który stosuje się właśnie m.in. do produkcji metalowych puszek do żywności. Jest to związek niezwykle niebezpieczny dla płodu, zaburzający jego rozwój oraz mogący wywoływać nieprawidłowe formowanie się mózgu, a w późniejszych latach życia – różnego rodzaju nowotwory. Poza bisfenolem A w konserwach występują również ftalany, powodujące zaburzenia hormonalne, kłopoty z zajściem w ciążę oraz nowotwory.

Powyższe wyniki badań powinny nas skutecznie ochłodzić z zapału kupowania produktów spożywczych w puszkach, mimo że ten rodzaj żywności kusi prostotą przygotowania potrawy oraz niską ceną. Jeżeli nie mamy dostępu do produktów świeżych, np. z racji na porę roku, to lepiej zamiast konserw wybierać żywność mrożoną, przeciery w słoiczkach itp.

Jeśli jednak zdarza nam się od czasu do czasu kupić konserwę, to dokładnie sprawdzajmy, czy jej wieczko nie jest wypukłe (gdyż może to oznaczać, że zaszły już w niej pierwsze zmiany związane z psuciem się produktu). Poza tym, wybierajmy konserwy z tzw. wyższej pułki, nie te najtańsze, gdyż niestety niska cena  zazwyczaj oznacza niską jakość produktu.


Justyna Jessa, dietetyk




Zobacz także


Uroda

Creme brulee dla cery

Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XXV edycja

Zdrowie

Zwykłe pranie to za mało

Kuchnia

Mały wielki owoc


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestaw kosmetyków Lirene Retinol D-FORTE


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę LIrene

Wygraj zestaw masek do stóp i dłoni LC+


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 7 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę LC+

Wygraj zestaw kosmetyków Soraya Intensywna Naprawa


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 6 zestawów nagród ufundowanych przez markę Soraya








Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.