Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Antyoksydanty i wolne rodniki


Data: 23.10.2012


Warzywa, owoce i tłuszcze roślinne są głównym źródłem witamin antyoksydacyjnych. Terminem witaminy antyoksydacyjne określamy związki mające możliwość niwelowania szkodliwego działania reaktywnych form tlenu i wolnych rodników. Wolne rodniki cały czas powstają w organizmie, a także i dostarczane są ze środowiska. Zwiększona szybkość ich wytwarzania, w porównaniu do tempa ponad potencjał antyoksydantów i specjalnych enzymów, określany jest mianem stresu antyoksydacyjnego.

 

Wolne rodniki wytwarzane są w takich procesach jak: naturalne reakcje metaboliczne, duży wysiłek fizyczny, palenie papierosów, nadmierne picie alkoholu, infekcje, stany zapalne, w wyniku działania niektórych leków, promieniowania radiacyjnego, na skutek nieodpowiedniego żywienia (niedostarczenie antyoksydantów) i poprzez zanieczyszczenia środowiska i żywności.

 

Nieunieszkodliwione wolne rodniki mogą uszkadzać płuca, układ sercowo naczyniowy (miażdżyca, zawał mięśnia sercowego, nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca), powodować niewydolność nerek i jelit (choroba Crohna), reumatoidalne zapalenie stawów, zaćmę i nowotwory. Wolne rodniki mogą powstawać w żywność powodując niekorzystne zmiany sensoryczne. Żywność taka jest szczególnie szkodliwa dla kobiet w ciąży. Wywiera negatywny wpływ na rozwój płodu, stan zdrowia noworodków, dzieci i młodzieży.

 

Do związków, które maja właściwości antyoksydacyjne należy zaliczyć witaminy E, C, witaminę A i jej prowitaminę B- karoten, związki fenolowe, flawonoidy. Związki te w znakomitych ilościach znajdują się w owocach, warzywach, tłuszczach roślinnych. Substancje te, same się utleniają zapobiegając w ten sposób utlenieniu przez wolne rodniki biologicznie ważnych związków i struktur.

 

Prawidłowe żywienie, które pokrywa normy na witaminy antyoksydacyjne jest pierwszym krokiem w prewencji wymienionych w artykule chorób. W świetle omówionych faktów rola warzyw, owoców i tłuszczy roślinnych jest niezastąpiona. Według międzynarodowych ustaleń dorosły człowiek powinien spożywać dziennie owoce i warzywa w ilości 0.5-0,75 kg

Arkadiusz Tuwalski

Artykuł przygotowane we współpracy z portalem
 










Zobacz także


Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XXV edycja

Uroda

Urodowe sugestie dla św. Mikołaja

Kuchnia

Słodka jak kukurydza

Kuchnia

Kulinarne przygody zwariowanej Malezyjki


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestaw kosmetyków Lirene Retinol D-FORTE


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę LIrene

Wygraj zestaw masek do stóp i dłoni LC+


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 7 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę LC+

Wygraj zestaw kosmetyków Soraya Intensywna Naprawa


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 6 zestawów nagród ufundowanych przez markę Soraya








Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.