Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Sezonowa depresja – jak ją przetrwać i gdzie szukać pomocy

Data: 23.11.2016


Sezonowa depresja pojawia się podczas zmian pór roku, głównie jesienią i wiosną. Objawia się negatywnymi myślami, przemęczeniem i rozdrażnieniem.

Osoby cierpiące na depresję sezonową powinny uprawiać sport i jeść nieprzetworzone produkty, bogate w witaminy i minerały. Przydatna może okazać się również wizyta u psychologa czy psychiatry.

Czym jest depresja sezonowa?

Depresja sezonowa, zwana niekiedy chandrą, jest stanem przewlekłego smutku, braku energii i przemęczenia. Pojawia się podczas przesileń związanych ze zmianami pór roku, na przykład jesienią lub wiosną. Wiąże się to z gwałtownymi wahaniami temperatury, pogody i stopnia nasłonecznienia. Czynniki te prowadzą do zaburzeń gospodarki hormonalnej, a w konsekwencji do złego samopoczucia. Stąd nazwa depresja sezonowa. Dolegliwości utrzymują się od kilku dni do kilku tygodni. Osoba chora ma negatywne myśli, niepohamowaną potrzebę snu i odpoczynku, traci dawne zainteresowania, zaniedbuje swoje obowiązki, cierpi na zaburzenia apetytu i jest rozdrażniona. Leczenie depresji sezonowej powinno obejmować ruch na świeżym powietrzu, odpoczynek i dietę bogatą w witaminy i minerały. Korzystny wpływ na samopoczucie ma również psychoterapia indywidualna. Warszawa jest przykładem miasta, w którym można znaleźć wiele tego typu ofert.



Ruch i zdrowa dieta pomogą pokonać chandrę

Gdy pojawi się jesienna chandra, w pierwszej kolejności warto zadbać o własne zdrowie i samopoczucie. O ile jest to możliwe, należy wziąć urlop i pozwolić sobie na odpoczynek. Osoba chora powinna się wysypiać, spędzać czas na świeżym powietrzu (niezależnie od pogody) i codziennie uprawiać sport. Dzięki temu w organizmie wytworzą się hormony, które odpowiadają za poprawę humoru. Dobrze jest też rozpocząć zdrową dietę. W jadłospisie powinny się znaleźć produkty nieprzetworzone, bogate w witaminy i minerały. Są to świeże owoce i warzywa, woda mineralna, naturalne soki, kasze, makarony, pieczywo pełnoziarniste, chude mięso, nabiał, pestki, orzechy, zioła i przyprawy. Należy zaś zrezygnować z jedzenia artykułów zawierających konserwanty i tłuszcz, a także fast-foodów, słodyczy, pszennego pieczywa i słodkich napojów. Nowe nawyki żywieniowe pozwolą uporać się ze zmęczeniem, brakiem energii i ociężałością.

Kiedy iść do psychologa?

Uprawianie sportu i zdrowa dieta mogą nie wyleczyć depresji. Jeśli więc po 4 tygodniach od pojawienia się pierwszych objawów nie widać poprawy, należy zgłosić się do psychologa. Na podstawie rozmowy specjalista pomoże określić źródło problemu. Być może depresja wynika z zaburzeń osobowości lub negatywnych doświadczeń życiowych, nad którymi warto pracować. W takiej sytuacji rozpoczyna się krótkoterminową lub długoterminową psychoterapię (indywidualną lub grupową). Jeśli jednak i ten sposób leczenia nie zadziała, pozostaje wizyta u psychiatry. Specjalista przepisze leki, zaleci fototerapię (kurację polegającą na naświetlaniu światłem) lub skieruje pacjenta do szpitala.

Alejakobiet.pl




Zobacz także


Uroda

Pod prysznic po lepszy humor

Uroda

EVELINE COSMETICS kreatorem makijażu podczas Warsaw Fashion Week

Relaks

Morgan Freeman ponownie poszuka Boga

Kuchnia

Jesienna kawa w słodkiej odsłonie


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestaw kosmetyków Lirene Retinol D-FORTE


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę LIrene

Wygraj zestaw masek do stóp i dłoni LC+


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 7 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę LC+

Wygraj zestaw kosmetyków Soraya Intensywna Naprawa


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 6 zestawów nagród ufundowanych przez markę Soraya








Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.