Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Sezonowa depresja – jak ją przetrwać i gdzie szukać pomocy

Data: 23.11.2016


Sezonowa depresja pojawia się podczas zmian pór roku, głównie jesienią i wiosną. Objawia się negatywnymi myślami, przemęczeniem i rozdrażnieniem.

Osoby cierpiące na depresję sezonową powinny uprawiać sport i jeść nieprzetworzone produkty, bogate w witaminy i minerały. Przydatna może okazać się również wizyta u psychologa czy psychiatry.

Czym jest depresja sezonowa?

Depresja sezonowa, zwana niekiedy chandrą, jest stanem przewlekłego smutku, braku energii i przemęczenia. Pojawia się podczas przesileń związanych ze zmianami pór roku, na przykład jesienią lub wiosną. Wiąże się to z gwałtownymi wahaniami temperatury, pogody i stopnia nasłonecznienia. Czynniki te prowadzą do zaburzeń gospodarki hormonalnej, a w konsekwencji do złego samopoczucia. Stąd nazwa depresja sezonowa. Dolegliwości utrzymują się od kilku dni do kilku tygodni. Osoba chora ma negatywne myśli, niepohamowaną potrzebę snu i odpoczynku, traci dawne zainteresowania, zaniedbuje swoje obowiązki, cierpi na zaburzenia apetytu i jest rozdrażniona. Leczenie depresji sezonowej powinno obejmować ruch na świeżym powietrzu, odpoczynek i dietę bogatą w witaminy i minerały. Korzystny wpływ na samopoczucie ma również psychoterapia indywidualna. Warszawa jest przykładem miasta, w którym można znaleźć wiele tego typu ofert.



Ruch i zdrowa dieta pomogą pokonać chandrę

Gdy pojawi się jesienna chandra, w pierwszej kolejności warto zadbać o własne zdrowie i samopoczucie. O ile jest to możliwe, należy wziąć urlop i pozwolić sobie na odpoczynek. Osoba chora powinna się wysypiać, spędzać czas na świeżym powietrzu (niezależnie od pogody) i codziennie uprawiać sport. Dzięki temu w organizmie wytworzą się hormony, które odpowiadają za poprawę humoru. Dobrze jest też rozpocząć zdrową dietę. W jadłospisie powinny się znaleźć produkty nieprzetworzone, bogate w witaminy i minerały. Są to świeże owoce i warzywa, woda mineralna, naturalne soki, kasze, makarony, pieczywo pełnoziarniste, chude mięso, nabiał, pestki, orzechy, zioła i przyprawy. Należy zaś zrezygnować z jedzenia artykułów zawierających konserwanty i tłuszcz, a także fast-foodów, słodyczy, pszennego pieczywa i słodkich napojów. Nowe nawyki żywieniowe pozwolą uporać się ze zmęczeniem, brakiem energii i ociężałością.

Kiedy iść do psychologa?

Uprawianie sportu i zdrowa dieta mogą nie wyleczyć depresji. Jeśli więc po 4 tygodniach od pojawienia się pierwszych objawów nie widać poprawy, należy zgłosić się do psychologa. Na podstawie rozmowy specjalista pomoże określić źródło problemu. Być może depresja wynika z zaburzeń osobowości lub negatywnych doświadczeń życiowych, nad którymi warto pracować. W takiej sytuacji rozpoczyna się krótkoterminową lub długoterminową psychoterapię (indywidualną lub grupową). Jeśli jednak i ten sposób leczenia nie zadziała, pozostaje wizyta u psychiatry. Specjalista przepisze leki, zaleci fototerapię (kurację polegającą na naświetlaniu światłem) lub skieruje pacjenta do szpitala.

Alejakobiet.pl




Zobacz także


Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XLIII edycja

Uroda

K jak krem, M jak masło, S jak serum, L jak La Luxe

Relaks

11 września 2001r - dzień, który zmienił współczesny świat

Kuchnia

Poznaj smaki do góry nogami


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Smaczny konkurs! Wygraj atrakcyjne nagrody od marki Rolnik


Wykonaj zadanie konkursowe i wygraj 1 z 4 nagród ufundowanych przez markę Rolnik

Siła kosmetycznej koagulacji - konkurs z marką Janda


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę Janda

Konkurs - letnia pielęgnacja z Lirene!


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę Lirene








Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.