Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Czym jest „Low Carb” i z czym to się je?

Data: 13.08.2012


W poniższym materiale znajdziecie odpowiedzi na najczęściej zadawane nam pytania odnośnie mięsni i tkanki tłuszczowej i wpływu diety „Low Carb” na te właśnie tkanki. 

Są to inormacje dietetyczne i przed przystąpieniem do wcielania w życie wskazówek tutaj podanych, należy skontaktować się ze specjalistą, bo zależy nam na dobraniu jadłospisu indywidualnie pod każdą osobę. Pamiętajcie, że każdy jest inny i nie dla każdego dieta tego typu jest dietą wskazaną. Źle prowadzona może nawet niektórym zaszkodzić, więc napiszcie do nas jeżeli macie wątpliwości lub jeżeli chcielibyście uwzględnić taki program dietetyczny w swoim jadłospisie.

Czemu przybywa tłuszczu, a nie mięśni? 

Z tkanką tłuszczową i mięśniową w naszym organizmie jest jak z inwestycjami.  Tłuszcz jest „tani”- nie potrzebuje dużej dawki energii (kcal) aby utrzymać się na pośladkach, brzuchu czy na udach. Jak się dobrze zagnieździ, trudno go wręcz usunąć, a żeby go nabyć- wystarczy chwila nieuwagi. Utrzymanie tkanki mięśniowej natomiast to dla nas spory wysiłek i wydatek energetyczny. Pracujemy ciężko, aby mięśnie rozbudować i potem je utrzymać. Co się dzieje gdy nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej dawki energii przy okazji katując się na siłowni? Najczęściej palimy własne mięsnie- niestety. Tłuszcz jest na tyle stabilny i „tani” w utrzymaniu, że nie opłaca się go tracić, mięśnie natomiast organizm „odrzuca”, bo do ich utrzymania potrzeba sporej ilości kcal. Dlatego warto jest poradzić się specjalisty, nim zaczniemy naszą przygodę z odchudzaniem, bo nim się obejrzymy- siły będziemy mieli coraz mniej, a ciało, które miało stać się jędrne zacznie odmawiać nam posłuszeństwa i wiotczeć z braku tkanki mięśniowej.

Co robić aby palić tłuszcz, a nie mięśnie?

Ogólnie rzecz ujmując, jeżeli nie dostarczasz organizmowi ilości kalorii potrzebnej do funkcjonowania w danej wadze na co dzień- chudniesz. Proste, prawda?  Każdy może się w ten sposób „odchudzić”, jednak czy aby na pewno tracisz tkankę tłuszczową? Palnie tłuszczu najprościej jest zacząć wchodząc w tak zwany stan ketozy- brzmi groźnie? Codzienne posiłki dostarczają organizmowi glukozy w różnych postaciach, a ona jest podstawowym źródłem energii. Jeżeli ( pod okiem specjalisty oczywiście) ograniczysz na pewien czas dostęp do glukozy, Twój organizm będzie musiał zacząć czerpać energię z tłuszczu- i o to chodzi!

Prosty przelicznik:
1g węglowodanów to 4kcal
1g tłuszczu to aż 9kcal, więc organizm nastawiony na „palenie „tłuszczu na energię, zwyczajnie na tym zyska.

Gdy dostarczasz w tym czasie odpowiedniej ilości protein wysokiej jakości, nie ma mowy o utracie tkanki mięśniowej. Nie jest to oczywiście jedyne wyjście i nie tylko na tej zasadzie bazują diety odchudzające. Efekt ketozy wykorzystywany jest często przede wszystkim przez ludzi aktywnych sportowo, na przykład w czasie przygotowań do zawodów.

DIETA REDUKCYJNA - LOW CARB czyli nowe spojrzenie na „palenie tłuszczu”

Poniżej przedstawiamy przykładowy jadłospis i zalecenia diety, która opiera się na utrzymywaniu stałej ilości węglowodanów. 

Podział i różnica w ilości spożywanych węglowodanów widoczna jest przy dniach z treningiem i bez treningu. W dni treningowe utrzymuje się mniej więcej na poziomie 2-3g na kg masy (zależnie od typu sylwetki, metabolizmu, itp.). Taką ilość należy przyjąć za bazową. Gdy utrata tłuszczu będzie zbyt wolna należy zmniejszyć ich ilość, a gdy zbyt szybka- zwiększyć. 

W dni wolne od treningu "obcinamy"  ilość węglowodanów poprzez eliminacje węglowodanów potreningowych, które w dzień zmagań na siłowni służą odbudowaniu zapasów glikogenu.

W 99% należy wybierać węglowodany o niskim indeksie glikemicznym (wyjątek stanowią właśnie węglowodany spożywane po treningu). Do takich które powinniśmy spożywać należą: płatki owsiane, brązowy ryż, kasza, pieczywo razowe, warzywa. 

Najwięcej węglowodanów powinno się spożywać na śniadanie oraz przed i po treningu. Po wysiłku fizycznym należy uzupełnić zapasy glikogenu. 

W przedostatnim posiłku dnia powinno się zjeść posiłek na bazie białka z ograniczona ilością węglowodanów np. z warzywami o niskim IG. 

W ostatnim posiłku dnia rezygnujemy z węglowodanów całkowicie, wybieramy wtedy samo białko, można dodać do tego odrobinę "zdrowych" tłuszczy w celu spowolnienia trawienia oraz warzywo aby nie zakłócić pracy nerek.

Ilość białka w pierwszej fazie i przy dużym wysiłku energetycznym można utrzymywać na poziomie ok. 2g na kg masy ciała. Jego główne źródła w tym czasie to: piersi drobiowe, białka jaj, chudy twaróg, ryby i odżywki.

Należy unikać tłuszczów zwierzęcych typu smalec, tłuste mięso czy wędliny. Ich głównym źródłem powinny być: tłuszcze pochodzenia roślinnego, oliwa z oliwek i z pestek winogron, ryby.

Wszystko to należy rozłożyć na 5-6 posiłków w ciągu całego dnia. Tak duża ilość ma na celu zwiększenie tempa metabolizmu. Przykładowy jadłospis może wyglądać następująco:

1. Płatki owsiane na mleku lub wodzie + twarożek
2. Pieczywo razowe, pierś z indyka, warzywa.
3. (Przed treningiem) Ryz brązowy, pierś drobiowa, dobry olej.
4. (Po treningu) koktajl bananowy
5. tuńczyk w wodzie, warzywa.
6. Chudy twaróg z ziołami i papryką

Justyna Pacocha

***********************
Autorka jest konsultantką dietetyczną i prowadzi bloga o tematyce dietetycznej www.justtryeat.blogspot.com, na którym pisze o diecie i ciekawie pokazuje nowe pomysły na potrawy - wszystko zdrowo i pysznie! Zapraszamy też do skorzystania z CATERINGU DIETETYCZNEGO! Teraz brak czasu to nie wymówkac - wszystko zrobimy za Ciebie. Napisz, Spróbuj - Just Try Eat





Zobacz także


Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XXIV edycja

Uroda

Demakijaż latem

Relaks

Weterynarz do zadań specjalnych leczy egzotyczne zwierzęta

Kuchnia

Masa orzechowych pomysłów na efektowne wypieki


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Zmysłowe spa z aromaterapią - konkurs Rossmann


Wykonaj zadanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez firmę Rossmann

Genowe odmładzanie - konkurs CHANTARELLE


Zapraszamy do udziału w konkursie CHANTARELLE i AlejaKobiet.pl!
Do wygrania 5 zestawów dermokosmetyków marki CHANTARELLE

Mój idealny lunch box - konkurs z Janem Niezbędnym


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez markę Jan Niezbędny

Wygraj zestaw nagród od marki Neutrogena - zakończony


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez markę Neutrogena








Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.