Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Jak wspierać odporność dzieci od momentu poczęcia?

Data: 07.08.2019


Dawniej sądzono, że pierwszymi chwilami, w których organizm dziecka zaczyna budować swoją florę bakteryjną były poród oraz karmienie piersią. Okazuje się jednak, że dzieje się to już w trakcie życia płodowego. Sprawdź zatem, jak dbać o mikrobiom w ciąży.

Wiele kobiet zastanawia się, czy można brać probiotyki w ciąży i w jaki sposób wpływa to na dziecko. Aby odpowiedzieć na to pytanie warto dowiedzieć się więcej na temat samej mikroflory jelitowej i jej wpływu na układ odpornościowy.


Zdrowy mikrobiom jelitowy, czyli jaki?


Zdrowy mikrobiom jelitowy to taki, który jest zróżnicowany i składa się z aktywnych bakterii, które w prawidłowy sposób się namnażają. Badania wskazują, że flora jelitowa może składać się z nawet kilkuset szczepów miliardów różnych bakterii. Nie wszystkie one wpływają na odporność w równym stopniu - wyodrębniono kilka takich szczepów, które wykazują szczególne działanie. Najlepiej przebadane są bakterie z grup Lactobacillus oraz Bifidobacterium, stymulujące rozwój flory jelitowej.



Jak dbać o jelita w czasie ciąży?


Niejedna mama zastanawia się, czy można brać probiotyki w ciąży i czy ma to jakikolwiek wpływ na maluszka. Wiele wskazuje na to, że odporność dziecka zaczyna budować się już w trakcie życia płodowego, dlatego dbanie o zrównoważoną mikroflorę jelitową może mieć jak najbardziej korzystny wpływ i na kobietę w ciąży, i na dziecko. Warto jednak wiedzieć, że dobry wpływ na jelita mogą mieć nie tylko probiotyki w gotowych preparatach. Odpowiednio ułożona dieta, bogata w pokarmy zawierające naturalne probiotyki i prebiotyki także będzie wspierać mikrobiom twój i maluszka.

Naturalne probiotyki w jedzeniu


Układając dietę zdrową dla jelit, przede wszystkim uwzględnij te pokarmy, które są bogate w naturalne probiotyki. Należą do nich wszelkie produkty fermentowane, na przykład przetwory mleczne (kefir, jogurty czy maślanki), napoje (kwas chlebowy, kombucha czyli fermentowana herbata) oraz kiszone warzywa. Zwróć jednak uwagę, aby kiszonki były przygotowywane z wykorzystaniem solanki, a nie octu. Taką dietę uzupełnij o te artykuły, które zawierają prebiotyki, czyli pożywkę dla probiotyków pozwalającą im się skutecznie rozwijać. Znajdziesz je w czosnku, cebuli, porze, pomidorach, pszenicy, bananach i szparagach.


Co szkodzi mikroflorze jelitowej?


Nieprawidłowe nawyki żywieniowe mogą mieć zgubny wpływ na jelita. Na mikrobiom jelitowy niekorzystnie mogą działać: spożywanie zbyt dużej ilości cukrów i białej mąki, jedzenie mięsa kilka razy dziennie, nadużywanie alkoholu czy spożywanie produktów spożywczych zawierających szkodliwe tłuszcze trans. Najbardziej jednak szkodliwym dla mikrobiomu czynnikiem może być antybiotykoterapia. Antybiotyki niszczą zarówno bakterie patogenne, jak i te dobroczynne. Dlatego po leczeniu należy zadbać o wsparcie wyjałowionej mikroflory jelitowej.

Alejakobiet.pl




Zobacz także


Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - LIX edycja

Moda

Wysokiej jakości skórzana galanteria, tylko w sklepie Galanter!

Kuchnia

Wege dania


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestaw kosmetyków dermoochronnych Floslek! - zakończony


Odpowiedz na pytania konkursowe i wygraj zestaw kosmetyków dermoochronnych Floslek!

Wygraj zestaw kosmetyków marki L'biotica - zakończony


Odpowiedz na pytania konkursowe i wygraj 1 z 6 zestawów nagród ufundowanych przez markę L'biotica









^ Do góry
|
|
Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w polityce prywatności.