Strona główna Aktualności Dietetyczne sposoby na posylwestrowego kaca

Dietetyczne sposoby na posylwestrowego kaca

przez admin
Sylwester, to czas radości i szaleństwa. Niestety w pierwszy dzień nowego roku zazwyczaj odczuwamy nieprzyjemne skutki tej hucznej zabawy. Jak się przed nimi ustrzec lub jak najbardziej zminimalizować?
Zacznij jeszcze przed imprezą. Zjedz przed wyjściem wartościowy odżywczo posiłek z dużą zawartością witamin, np. łososia z mieszanką warzyw, czy kaszę gryczaną z soczewicą i surówką. Wypij również wodę lub świeży sok.

W czasie imprezy pij dużo wody . Objawy kaca są wynikiem odwodnienia organizmu, spowodowanego nadmiarem alkoholu. Jeżeli będziesz na bieżąco uzupełniać straty wody, w dużej mierze zabezpieczysz się przed przykrymi objawami następnego dnia, jak duże pragnienie, czy ból głowy. Przed zaśnięciem dodatkowo wypij dwie szklani wody z cytryną lub limonką.

Nie pij na pusty żołądek – alkohol wypity przed spożyciem posiłku szybciej się wchłonie i intensywniej „uderzy do głowy”. Dobrze jest zjeść wcześniej danie bogate w  tłuszcze, np. rosół, sery, czy tłusta ryba. Posiłek musi zawierać również witaminę C oraz z grupy B, gdyż alkohol wypłukuje je z organizmu. W tym celu zjedzmy surówki z warzyw, kiszonki oraz pełnoziarniste produkty węglowodanowe, np. ciemny ryż, czy chleb pełnoziarnisty.

Zamiast przekąsek z dużą zawartością soli, które podobnie, jak alkohol podrażniają błonę śluzową żołądka, jak chipsy, paluszki czy solone orzechy, lepiej podjadaj orzechy niesolone, czy owoce.
Nie mieszaj różnych rodzajów alkoholi – organizm będzie miał większy problem ze strawieniem mieszanki, niż pojedynczego trunku. Badania wykazały, że najbardziej sprzyjają kacowi mocne alkohole barwione, jak whisky, brandy, czy rum.

Dużo tańcz – w ten sposób szybciej pozbędziesz się alkoholu z organizmu, ale również spalisz kalorie.

Rano po zabawie, zrezygnuj z kawy, która podobnie, jak alkohol bardzo odwadnia organizm. Lepiej wypij wodę z plasterkiem pomarańczy, czy cytryny lub świeżo wyciśnięty sok grejpfrutowy bądź pomarańczowy. W ten sposób zdecydowanie lepiej uzupełnisz płyny, odżywisz organizm i ugasisz pragnienie. 

Na śniadanie dobrze jest zjeść jakiś produkt mleczny fermentowany z zawartością dobroczynnych bakterii, np. jogurt naturalny z płatkami zbożowymi i owocami cytrusowymi, czy koktajl z kefiru i mrożonych truskawek, z dodatkiem zarodków pszennych.

A przez resztę dnia lepiej nie porywajmy się na jakieś intensywne prace fizyczne, czy umysłowe, tylko po prostu porządnie wypocznijmy po szaleństwach sylwestrowej nocy.

Justyna Jessa, dietetyk

Zasubskrybuj I bądź na bieżąco


Mogą Cię zainteresować

Pozostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej