Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Piramida żywienia po zmianach

Data: 07.04.2016


Polska jest pierwszym krajem, który umieścił warzywa i owoce u podstaw nowej piramidy żywienia opublikowanej podczas I Narodowego Kongresu Żywieniowego. Według Ekspertów każdy człowiek powinien zjadać około 400 g warzyw i owoców dziennie. To daje blisko 3 kg w przypadku jednej osoby i ponad 11 kg w przypadku czteroosobowej rodziny tygodniowo.

Tymczasem z danych GUS wynika, że Polacy zjadają średnio 8,66 kg warzyw i owoców miesięcznie. Niedawno warzywa były traktowane jako dodatek do posiłku. Dietetycy z Fundacji BOŚ przekonują, że dziś to resztę posiłku należy traktować jako dodatek do warzyw.
Największą zmianą jaka została wprowadzona w dotychczasowej piramidzie żywienia, jest uznanie warzyw i owoców za podstawowe składniki naszej diety. Okazuje się, że powinny one stanowić co najmniej połowę tego co jemy na co dzień.

Planujesz swój posiłek?  Zacznij od warzyw

Warzywa to pierwsza rzecz, o której należy myśleć przy wyborze składników do naszego dania. Według zaleceń IŻŻ przeciętny Polak powinien spożywać 400 g. warzyw i owoców dziennie, w co najmniej 5 porcjach. Jedną porcję można zastąpić  szklanką soku. – Pamiętajmy, by owoców nie traktować na równi z warzywami. Choć są bardzo zdrowe, bogate w witaminy czy błonnik pokarmowy, jednocześnie zawierają dużo cukrów prostych i są przy tym bardziej kaloryczne – tłumaczy Aleksandra Koper, ekspert ds. żywienia w Fundacji Banku Ochrony Środowiska.



Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ), który opublikował nową piramidę wskazuje, że najlepsza proporcja to 1/4 owoców i 3/4 warzyw dziennie. – Oznacza to, że na trzy porcje warzyw, przypada jedna porcja owoców. Przykładowo: na śniadanie można zjeść całego pomidora , na drugie śniadanie jabłko, na obiad  pół talerza brokułów, a na kolację paprykę – radzi Aleksandra Koper, ekspert ds. żywienia.

Dlaczego warzywa i owoce są najważniejsze?

Świeże warzywa i owoce to najbogatsze źródło antyoksydantów, czyli substancji, które pomagają pozbyć się z organizmu tzw. wolnych rodników. Są to niekorzystne związki, pochodzące z przemian metabolicznych, odpowiedzialne za starzenie się skóry, zmniejszenie odporności, czy zmiany nowotworowe. Co więcej, warzywa i owoce są naturalnym źródłem witamin. Dużo lepszym niż chociażby suplementy diety, które na co dzień zażywamy. Nowe zalecenia wyraźnie wskazują, że najlepsze są warzywa surowe. Nie oznacza to, że całkiem mamy zrezygnować z ich gotowanej postaci. – Jeśli chcemy zjeść warzywa na ciepło, wybierajmy gotowanie na parze lub pieczenie. Pozwala to na zachowanie zawartych w nich wartości odżywczych. Pamiętajmy, że suszone owoce mogą doskonale zastąpić słodycze, a zawarty w nich błonnik dobrze wpłynie na pracę układu pokarmowego. Każda dodatkowa porcja warzyw i owoców zmniejsza ryzyko występowania chorób układu krążenia czy nowotworów – dodaje.
 




Zobacz także


Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XXVI edycja

Uroda

Creme brulee dla cery

Zdrowie

Kurkumina - złoty kolor zdrowia

Relaks

11 września 2001r - dzień, który zmienił współczesny świat


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Zmysłowe spa z aromaterapią - konkurs Rossmann


Wykonaj zadanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez firmę Rossmann

Genowe odmładzanie - konkurs CHANTARELLE


Zapraszamy do udziału w konkursie CHANTARELLE i AlejaKobiet.pl!
Do wygrania 5 zestawów dermokosmetyków marki CHANTARELLE

Mój idealny lunch box - konkurs z Janem Niezbędnym


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez markę Jan Niezbędny

Wygraj zestaw nagród od marki Neutrogena - zakończony


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez markę Neutrogena








Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.