Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Do czego nasz organizm potrzebuje wapnia?

Data: 03.02.2016


99% tego pierwiastka znajduje się w naszych kościach. Poza tym wapń w formie jonowej znajdujący się w tkankach i osoczu krwi pełni wiele funkcji regulacyjnych w naszym organizmie.
Wapń  w zębach i kościach odpowiada przede wszystkim za ich wytrzymałość  mechaniczną. Proces uwapniania kości przebiega najintensywniej do około 20 roku życia. Potem nieco zwalnia, ale  nawet do końca 35 roku życia możemy poprzez zrównoważoną dietę pozytywnie wpływać na gęstość i wytrzymałość naszych kości.

Wolny wapń w organizmie bierze udział w przewodzeniu bodźców nerwowych, w skurczu mięśni (w tym mięśnia sercowego). Jony wapnia aktywują również wiele enzymów i  hormonów.

Dzienne zapotrzebowanie na wapń wynosi :
  • dzieci – 800-1200 mg
  • młodzież – 1200 mg
  • dorośli – 1000 mg
  • kobiety w ciąży i karmiące – 1200 – 1500 mg
  • kobiety po menopauzie – 1500 mg
  • osoby po 65 roku życia 1200 – 1500 mg

Co wpływa na wchłanianie wapnia?

Dieta bogata w wapń nie wystarczy, żeby pokryć dzienne zapotrzebowanie na ten makroelement.  Aby wapń został przyswojony z pożywienia i trafił tam gdzie powinien, potrzebna jest do tego odpowiednia ilość w pożywieniu:
  • magnezu,
  • fosforu,
  • witamin A, C, D, E

Wszystkie potrzebne do życia składniki są w dynamicznej równowadze, zachwianie poziomu jednego z nich  wpływa na przyswajanie innych. Najlepszym źródłem wszystkich składników jest zrównoważona dieta. Poza witaminą D jesteśmy w stanie z pożywieniem dostarczyć wszystkiego, czego organizm potrzebuje.



Co hamuje wchłanianie wapnia?
  • nadmiar cukru , słodkie napoje i potrawy
  • nadmiar soli,
  • środki moczopędne,
  • warzywa psiankowate zawierające solaninę, która jest inhibitorem wchłaniania wapnia, – pomidory, ziemniaki, bakłażany
  • nadmierna lub bardzo niska aktywność fizyczna
  • nadmiar fosforu w diecie (dodatki do żywności, żywność o wysokim stopniu przetworzenia)

Mleko i wapń


Powszechnie uważa się, że mleko to główne źródło wapnia w diecie. Coraz częściej jednak okazuje się, że wiele osób cierpi na nietolerancję białek mleka lub laktozy i nie może go spożywać. Badania  potwierdzają również , że dieta bogata w mleko wcale nie zmniejsza ryzyka złamań kości udowej lub kości przedramienia –  najczęstszych urazów chorych na osteoporozę.

Dorosły organizm nie produkuje podpuszczki – enzymu trawiącego białka mleka, więc wapń z mleka nie jest tak dobrze przyswajalny, jak mogłoby się wydawać.

O wiele lepiej przyswajamy wapń i białko z fermentowanych przetworów mlecznych takich jak : żółte sery, twaróg, jogurt, kwaśne mleko, śmietana itd. Ważne , aby były to produkty dobrej jakości, bez dodatku cukru, zagęstników i barwników.  Wtedy na pewno wapń zawarty w posiłku trafi do naszych kości.

Dobrym źródłem łatwo przyswajalnego wapnia są też nasiona i orzechy takie jak: mak, słonecznik, orzechy włoskie i laskowe, migdały, sezam.

Występuje też w warzywach kapustnych i strączkowych , ale ze względu na dużą ilość związków fitynowych jest z tych źródeł słabo przyswajalny.

Produkty bogate w wapń (w mg/100 g produktu):
  • mak niebieski – 1266
  • sardynki – 433
  • wodorosty Agar Agar – 400
  • migdały – 239
  • ziarno amarantusa – 222
  • orzechy laskowe – 209
  • figi suszone – 203
  • natka pietruszki – 203
  • biała fasola – 197 mg
  • siemię lniane – 195
  • orzechy laskowe – 189
  • orzechy nerkowca – 186
  • komosa ryżowa  – 141
  • morele suszone – 139
  • pistacje – 135
  • kapusta włoska – 134
  • spirulina – 131
  • słonecznik – 131
  • jogurt naturalny – 121
  • mleko – 120
  • jarmuż – 117
  • sezam – 110
  • brokuły – 100
  • tofu – 100
  • orzechy włoskie – 99
  • boćwina – 97


Alejakobiet.pl / mgr inż. Joanna Arciszewska

Ukończyłam Technologię Żywności na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu oraz kurs zaawansowany i specjalistyczny  dietetyki w Akademii Dietetyki.
Obecnie piszę pracę dyplomową z zakresu fizjologii żywienia na  studiach podyplomowych "Psychodietetyka" na tej samej uczelni

Jestem także w trakcie studiów podyplomowych "Zioła i nutraceutyki i ich znaczenie dla gospodarki i zdrowia" -  temat pracy dyplomowej - zioła w kuracjach odchudzających

Jestem Członkiem Polskiego Towarzystwa Dietetyki, prowadzę praktykę dietetyczną od 2014 roku. W swojej pracy cały czas rozwijam się, poszukuję nowoczesnych i sprawdzonych rozwiązań oraz stawiam na bezpośredni kontakt z ludźmi. Biorę udział w licznych szkoleniach, zjazdach, konferencjach oraz prowadzę zajęcia z edukacji żywieniowej dzieci w przedszkolach i szkołach.

W tej chwili prowadzę  gabinet dietetyczny w przychodni Medi Partner we Wrocławiu.

Moja strona internetowa: http://www.swiatdietetyki.pl/

Jeśli chcesz zadać pytanie naszej ekspertce napisz maila na adres dieta@alejakobiet.pl

Odpowiedź zamieścimy na naszym portalu






Zobacz także


Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XXVIII edycja

Uroda

Creme brulee dla cery

Kuchnia

Gok Wan zaprasza na chińszczyznę

Kuchnia

ABC parzenia herbaty


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestaw kosmetyków LA LUXE PARIS


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę LA LUXE PARIS

Mój idealny lunch box - konkurs z Janem Niezbędnym


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez markę Jan Niezbędny

Zmysłowe spa z aromaterapią - konkurs Rossmann


Wykonaj zadanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez firmę Rossmann

Genowe odmładzanie - konkurs CHANTARELLE


Zapraszamy do udziału w konkursie CHANTARELLE i AlejaKobiet.pl!
Do wygrania 5 zestawów dermokosmetyków marki CHANTARELLE









Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.