Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Co pić podczas upałów?

Data: 06.07.2015


Bardzo wysokie temperatury nieodmiennie sprawiają, że gorącym (nomen omen!) pytaniem staje się: co pić, aby nie tylko ugasić pragnienie, ale dostarczyć organizmowi składników mineralnych.

Najprostszym i najbardziej zalecanym rozwiązaniem jest woda, szczególnie ta która zawiera ponadprzeciętną ilość potasu i sodu – te właśnie składniki tracimy pocąc się. 

Prawidłowe funkcjonawanie organizmu w trakcie upałów zależy m.in. od równowagi elektrolitowej, której podstawą jest dostarczenie organizmowi odpowiednich mikroelementów takich jak sód i potas właśnie. Potas znajdziemy również w letnich warzywach zawierających dużo wody: pomidorach i ogórkach, ale warto też zapamiętać „potrójne B” czyli boćwina, brukselka, brokuły – te warzywa zawierają bardzo dużo potasu, ale pod tym względem królują ziemniaki.

Nie tylko woda

Dobrym pomysłem jest picie miętowej herbaty – napój powinien mieć temperaturę pokojową lub trochę wyższą. W ten sposób zapewnimy sobie trwalsze ugaszenie pragnienia niż w przypadku napojów mocno schłodzonych, które organizm  będzie zmuszony „ogrzać”, co w praktyce skutkuje krótkotrwałym efektem "chłodzenia".

co pić podczas upałow

Ile pić

Przyjmuje się jako normę picie około 2 litrów wody dziennie – podczas upałów ta ilość powinna być większa, a dokładne zapotrzebowanie jest kwestią  bardzo indywidualną.  Ważne jest aby pić nie tylko wtedy gdy chce nam się pić, ale również zanim zachce się nam pić – wyprzedzając pragnienie zapewniamy organizmowi komfort funkcjonowania w niesprzyjających warunkach.

W Instytucie Żywności i Żywienia opracowano dla ludności Polski normy określające wystarczające spożycie wody (zawartej zarówno w napojach, jak i pożywieniu):

  • Dzieci 1–3 lat - 1,3l
  • Dzieci 4–6 lat - 1,7l
  • Dzieci 7–9 lat - 1,9l
  • Dziewczęta 10–18 lat - 2,1–2,3l
  • Chłopcy 10–18 lat  2,4 – 3,3l
  • Kobiety > 19 lat - 2,7l
  • Mężczyźni > 19 lat -  3l

Do dziennej podaży wody nie wliczają się napoje, w których zawarta jest kofeina (kawa, herbata), które mimo że dostarczają wody, to za sprawą kofeiny właśnie odwadniają organizm.

Grażyna Kowalik




Zobacz także


Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XXXIX edycja

Uroda

K jak krem, M jak masło, S jak serum, L jak La Luxe

Zdrowie

Melatonina - sposób na jet lag

Kuchnia

Poznaj smaki do góry nogami


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestaw kosmetyków Lirene Retinol D-FORTE


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę LIrene

Wygraj zestaw masek do stóp i dłoni LC+


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 7 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę LC+

Wygraj zestaw kosmetyków Soraya Intensywna Naprawa


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 6 zestawów nagród ufundowanych przez markę Soraya








Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.