Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Co pić podczas upałów?

Data: 06.07.2015


Bardzo wysokie temperatury nieodmiennie sprawiają, że gorącym (nomen omen!) pytaniem staje się: co pić, aby nie tylko ugasić pragnienie, ale dostarczyć organizmowi składników mineralnych.

Najprostszym i najbardziej zalecanym rozwiązaniem jest woda, szczególnie ta która zawiera ponadprzeciętną ilość potasu i sodu – te właśnie składniki tracimy pocąc się. 

Prawidłowe funkcjonawanie organizmu w trakcie upałów zależy m.in. od równowagi elektrolitowej, której podstawą jest dostarczenie organizmowi odpowiednich mikroelementów takich jak sód i potas właśnie. Potas znajdziemy również w letnich warzywach zawierających dużo wody: pomidorach i ogórkach, ale warto też zapamiętać „potrójne B” czyli boćwina, brukselka, brokuły – te warzywa zawierają bardzo dużo potasu, ale pod tym względem królują ziemniaki.

Nie tylko woda

Dobrym pomysłem jest picie miętowej herbaty – napój powinien mieć temperaturę pokojową lub trochę wyższą. W ten sposób zapewnimy sobie trwalsze ugaszenie pragnienia niż w przypadku napojów mocno schłodzonych, które organizm  będzie zmuszony „ogrzać”, co w praktyce skutkuje krótkotrwałym efektem "chłodzenia".

co pić podczas upałow

Ile pić

Przyjmuje się jako normę picie około 2 litrów wody dziennie – podczas upałów ta ilość powinna być większa, a dokładne zapotrzebowanie jest kwestią  bardzo indywidualną.  Ważne jest aby pić nie tylko wtedy gdy chce nam się pić, ale również zanim zachce się nam pić – wyprzedzając pragnienie zapewniamy organizmowi komfort funkcjonowania w niesprzyjających warunkach.

W Instytucie Żywności i Żywienia opracowano dla ludności Polski normy określające wystarczające spożycie wody (zawartej zarówno w napojach, jak i pożywieniu):

  • Dzieci 1–3 lat - 1,3l
  • Dzieci 4–6 lat - 1,7l
  • Dzieci 7–9 lat - 1,9l
  • Dziewczęta 10–18 lat - 2,1–2,3l
  • Chłopcy 10–18 lat  2,4 – 3,3l
  • Kobiety > 19 lat - 2,7l
  • Mężczyźni > 19 lat -  3l

Do dziennej podaży wody nie wliczają się napoje, w których zawarta jest kofeina (kawa, herbata), które mimo że dostarczają wody, to za sprawą kofeiny właśnie odwadniają organizm.

Grażyna Kowalik




Zobacz także


Uroda

Urodowe sugestie dla św. Mikołaja

Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XLVI edycja

Zdrowie

Zwykłe pranie to za mało

Kuchnia

Pajda i pasta - nowe pasty warzywne marki ROLNIK


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestawów kosmetyków L'biotica - zakończony


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez markę L'biotica

Wygraj zestaw kosmetyków Marion - zakończony


Odpowiedz na pytania konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez markę Marion








Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.