Strona główna Aktualności Jak ćwiczyć mięśnie Kegla?

Jak ćwiczyć mięśnie Kegla?

przez admin

Modne za Zachodzie ćwiczenia mięśni dna miednicy są coraz bardziej popularne w Polsce, choć wciąż jest to temat wstydliwy. Problemy takie, jak niezadowolenie z seksu czy nietrzymanie moczu nie zawsze skłaniają do rozpoczęcia ćwiczeń w grupie. Łatwiejszym rozwiązaniem są przyrządy do domowego użytku, po które sięgają przede wszystkim kobiety po porodzie lub przyszłe mamy.

Mięśnie dna miednicy (mdm), zwane też mięśniami Kegla, jak sama nazwa mówi położone są na dnie miednicy. Ponieważ ich nie widać, wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że można je wzmacniać ćwiczeniami, tak jak inne partie ciała. Są szczególnie ważne dla kobiet, ponieważ mają decydujący wpływ na przebieg porodu, a nawet utrzymanie ciąży. Przy osłabionych przez porody mdm mogą pojawić się zaparcia i bóle pleców, zaczynają doskwierać różne dolegliwości ze strony układu moczowo-płciowego: nietrzymanie moczu, ból podczas stosunku, brak satysfakcji z seksu. O tak intymnych kwestiach trudno jest rozmawiać nawet z bliskimi, więc wiele osób boryka się z nimi samotnie, często doprowadzając do zdrowotnych i życiowych dramatów.
– Problem dotyka naprawdę wielu ludzi i to coraz młodszych. Coraz częściej kontaktują się ze mną kobiety przed trzydziestką i mówią o tym, że mają problem z nietrzymaniem moczu – mówi Joanna Wieczorek, dyplomowana masażystka i terapeutka prowadząca zajęcia i warsztaty z ćwiczeń mdm.

jak ćwiczyć mięsnie Kegla

Ukrywany problem
Terapeutka dodaje, że przychodzą do niej także kobiety starsze, które chorują od kilkudziesięciu lat i wcześniej nie mogły zdobyć się na odwagę przyznania do tego specjaliście. Tymczasem skutki mogą być bardzo poważne: opadnięcie lub wypadnięcie narządów, które w pewnym stadium może być leczone już tylko operacyjnie.
 Nie mniej bolesne są psychologiczne skutki ukrywania tego problemu. Kobietom cierpiącym na osłabienie mięśni Kegla towarzyszy także ogromne obciążenie w ich związku, bo zazwyczaj nie spotykają się ze zrozumieniem partnera. Ukrywają chorobę, chociaż jest to bardzo trudne, bo towarzyszy jej przykry zapach. Bardzo często słabe mięśnie dna miednicy, które objawia się nietrzymaniem moczu lub bolesnym współżyciem jest powodem rozpadu relacji, rozwodu.
 – Niestety, mentalność w Polsce jest jeszcze taka, że wstyd przed przyznaniem się do problemu powoduje, że kobieta nie podejmuje leczenia. A szkoda, bo te ćwiczenia są naprawdę proste i bardzo skuteczne, dla osób w każdym wieku i w każdym stanie zdrowia. Cieszy jednak to, że jest coraz większa grupa kobiet, które świadomie chcą przygotować się do ciąży i porodu wzmacniając tę grupę mięśni – mówi Joanna Wieczorek.

Jak ćwiczyć mięśnie dna miednicy?
Trening mdm każda zdrowa kobieta może wykonywać samodzielnie. Ćwiczenia nie są skomplikowane i można je robić podczas innych czynności. Często kobiety ćwiczą stojąc na drogowych światłach lub w sklepowej kolejce, przy gotowaniu lub rozmawiając przez telefon. Możliwości jest wiele, można wykorzystać niemal każdy moment, nawet czas zbliżenia z partnerem, granicą jest tu wyobraźnia i kreatywność.

Trening najlepiej zacząć od zlokalizowania mdm. Najłatwiej je znaleźć napinając mięśnie tak, jak robimy to, gdy chcemy przytrzymać strużkę moczu. To górna część mdm. Dolna jest tam, gdzie zwieracze odpowiedzialne za inną czynność, którą robimy w toalecie. Gdy poczujemy ten obszar, w dużym uogólnieniu mamy wtedy świadomość, gdzie się te mięśnie znajdują. Mdm to złożona grupa mięśni i początkującym trudno jest poczuć cały ten obszar, jeśli jednak jesteśmy zdrowi, to taka podstawowa wiedza powinna nam wystarczyć.

ćwiczenia mięśni dna miednicy

Same ćwiczenia polegają na naprzemiennych skurczach i rozkurczach mięśni dna miednicy i dolnych brzucha. Najlepsze efekty osiąga się, gdy skurcz wykonywany jest na wydechu.

Zdrowym kobietom poleca się robić około 100 powtórzeń dziennie krótkich napięć i około 30 dłuższych. Przy problemach takich jak nietrzymanie moczu, zaparciach czy braku satysfakcji z seksu warto skorzystać z porad fizjoterapeuty czy specjalisty, który dobierze najlepszą drogę powrotu do zdrowia. Terapeuta pomoże zlokalizować i poczuć grupę mdm oraz dobierze odpowiedni do problemu zestaw ćwiczeń, do treningu włączy wizualizacje, ćwiczenia oddechowe i rozciągające mięśnie w różnych pozycjach oraz inne techniki terapeutyczne. Tego rodzaju zajęcia coraz częściej są organizowane w klubach fitness.

Alejakobiet.pl
na podstawie materiałów firmy Babyland

Zasubskrybuj I bądź na bieżąco


Mogą Cię zainteresować

Pozostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej