Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Idą święta – czyli świąteczne potrawy w wersji light


Data: 11.12.2013


Święta tuż tuż, przed nami gorączka z nimi związana i planowanie tradycyjnych potraw. Niestety wiele z nich to dania bardzo wysokokaloryczne i ciężkostrawne. Czy można to zmienić?

Przygotowując świąteczne dania możemy pomyśleć o obniżeniu ich wartości kalorycznej, jednocześnie zachowując ich tradycyjny bożonarodzeniowy klimat. W ten sposób zapewnimy się sobie radość z przeżywaniu świąt bez poczucia winy po spożyciu całej dwunastki pysznych potraw. Jeżeli sami nie przygotowujemy świąt, to warto wspomnieć gospodarzom o możliwościach przygotowania ich lżejszych wersji. 

Oto kilka przykładów dań, które można przygotować w wersji light:

Karp
Zamiast smażyć rybę, lepiej ugotować ją na parze lub upiec w piekarniku, a następnie zalać galaretą. Usmażona dostarcza  ponad 200kcal więcej!  Warto ozdobić potrawę marchewką, plasterkiem limonki i natką pietruszki. Wzbogacimy w ten sposób potrawę w witaminę C, beta karoten i błonnik. Wszystkie inny potrawy rybne (np. rybę po grecku) również przyrządzaj  w ten sposób.

Kapusta z grzybami
Przygotowując ją warto zrezygnować z zasmażki, dodatku słoniny, skwarków, czy kiełbasy. Potrawa będzie mniej tłusta a równie smaczna.



Pierogi 
Wybierając dobry rodzaj mąki, wzbogacimy wartość odżywczą pierogów i zmniejszymy ich kaloryczność. Doskonale nadaje się mąka orkiszowa, gryczana, pełnoziarnista lub razowa. Jeżeli przygotowujemy do nich mięsny farsz, warto dodać do niego cebulkę, czy marchewkę. Gotowe pierogi podawaj w wersji nie podsmażanej. Wyjęte prosto z wody, będą zawierały o wiele mniej tłuszczu.

Śledzie w śmietanie
Przygotowując śmietanowy sos, warto jego część zastąpić jogurtem naturalnym. Nie zmieni to w znaczący sposób smaku potrawy, a obniży jej energetyczność. Warto dodać do niego również trochę cebulki, ogórka, czy pomidora. Z dodatkiem pochodzącego z nich błonnika, ryba będzie lżej strawna. Śledzia można przygotować również w marynacie z octu jabłkowego z dodatkiem czerwonej cebulki. Wówczas można zrezygnować z dodatku śmietany. 

Zupa grzybowa
Zaoszczędzisz sporo kalorii, jeśli nie zabielisz się jej śmietaną lub wybierzesz wersję z obniżoną zawartością tłuszczu lub jogurt naturalny. Można ją również przygotować na wywarze warzywnym zamiast mięsnego.

Sernik

Do jego przygotowania można wykorzystać ser z obniżoną zawartością tłuszczu. Dodając rodzynki, wzbogacimy go o cenny błonnik, ułatwiający trawienie. Foremkę do wypieku wszystkich ciast wykładaj papierem do pieczenia, zamiast smarować tłuszczem.

Potrawy mięsne sporządzaj z chudych gatunków mięs, jak kurczak, indyk, czy chuda cielęcina. 

Niezależnie od tego, jaki asortyment świątecznych potraw planujesz, wybieraj produkty chude i dobrej jakości. Stosuj obróbki termiczne, które nie zwiększają kaloryczności potraw, jak duszenie, gotowanie, czy pieczenie w folii. Zrezygnuj ze smażenia oraz panierek i niech na świątecznym stole nie zabraknie również warzyw.

Justyna Jessa, dietetyk




Zobacz także


Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XLII edycja

Uroda

Farbowane i zadbane

Kuchnia

ABC parzenia herbaty

Moda

Najmodniejsze czarne torebki: na łańcuszku, kopertówki i listonoszki


 





Komentarze

13.12.2013 15:57:52 Ołówek napisał:
A ja na święta pozwalam sobie na nieco więcej i nie mam wyrzutów sumienia.

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestaw kosmetyków Eveline Cosmetics


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez Eveline Cosmetics

Konkurs CHANTARELLE - wygraj ekskluzywne kosmetyki z nanoplatyną!


Zapraszamy do udziału w konkursie CHANTARELLE i AlejaKobiet.pl! Do wygrania 5 zestawów dermokosmetyków marki CHANTARELLE








Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.