Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Być jak św. Mikołaj, czyli podaruj i obdaruj

Data: 09.12.2013


Dawanie prezentów to przyjemna i potrzebna tradycja. Podarowanie czegoś z okazji lub bez i w celu sprawia przyjemność. Obdarowany czuje się wyróżniony i doceniony, gdy otrzyma drobny upominek. Św. Mikołajem może być każdy zawsze i wszędzie!

Okazja na prezent


Mikołajki oraz Święta Bożego Narodzenia to okoliczności, które sprzyjają małym lub większym upominkom. W te dni możesz być św. Mikołajem. Polacy lubią się obdarowywać. Aż 82% zamierzało podarować najbliższym prezent pod choinkę, według badań CBOS „Portfel świętego mikołaja” z 2010 roku. Podczas kupowania prezentów najczęściej wybierają praktyczną niespodziankę. Rzadko próbują trafić w gust drugiej osoby. Dlatego często są to prezenty nietrafione i niezgodne z oczekiwaniami. Nie wszyscy również planują prezenty gwiazdkowe. 18% ankietowanych nie zamierza na nie wydawać. A tylko 11% zamierza wydać na nie ponad 500 zł. Większość zamierza kupić coś dla swojego dziecka – 84%. 80% przebadanych, podczas świątecznych zakupów, pamięta o współmałżonkach i partnerach. Ponad połowa ankietowanych obdaruje rodziców i rodzinę, z którą zasiądzie do wigilijnego stołu. Na ostatnim miejscu upominki dostaną przyjaciele.

Według raportu „Święta Bożego Narodzenie” z 2011 roku tylko 5% uważa, że najważniejsze w okresie świątecznym są podarunki. Dla większości spędzenie czasu z rodziną to podstawa. Obdarowanie należy do najbardziej rozpowszechnionych tradycji wigilijnych.



Podarunek z motywacją

Joanna Tkaczyk wyjaśnia motywację obdarowywania się w artykule „Dlaczego ludzie dają prezenty”. Prezent można zdefiniować przez motywację jako:

1. komunikat – przez prezent chcesz coś powiedzieć lub wyrazić opinie i emocje. Dar to sposób na powiedzenie „kocham Cię”, „lubię Cię” lub „zależy mi na Tobie”. Przez to mówisz, że pamiętasz, szanujesz i cenisz drugą osobę albo chcesz się odwdzięczyć.

2. ekspozycja więzi
– obdarowanego i obdarowującego łączą bliższe albo dalsze więzi społeczne. Im większy koszt prezentu, tym bliższa relacja między osobami. Prezent z relacji intymnej nie jest dla każdego. Im bliżej ciała, tym więzi bliższe i intymne.

3. rewanż – prezenty daje się też, gdy coś się opłaca albo oczekujemy czegoś w zamian. Osoba, która obdaruje oczekuje rekompensaty w przyszłości od dłużnika. Wtedy już przestaje być to bezinteresowne.

4. rekompensata porażek
– gdy komuś coś się nie udaje, zawsze znajdzie się przyjaciel z prezentem na pocieszenie. Taki dar rekompensuje niepowodzenie oraz poprawia samopoczucie.

5. czysty altruizm
– prezenty są dawane też z bezinteresownych pobudek, aby komuś poprawić humor i pomóc w trudnej sytuacji. Obdarowujący nie zawsze oczekuje oraz wymaga rewanżu. Czasem daje „prezent od serca”.

Wioleta Nowicka






Zobacz także


Uroda

Rozsądne opalanie

Uroda

Creme brulee dla cery

Zdrowie

Alergia nie bierze urlopu

Relaks

Morgan Freeman ponownie poszuka Boga


 





Komentarze

10.12.2013 10:18:27 Robrojka napisał:
Najważniejsza jest szczerość i dobre chęci oraz pamięć!

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Smaczny konkurs! Wygraj atrakcyjne nagrody od marki Rolnik


Wykonaj zadanie konkursowe i wygraj 1 z 4 nagród ufundowanych przez markę Rolnik

Siła kosmetycznej koagulacji - konkurs z marką Janda


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę Janda

Konkurs - letnia pielęgnacja z Lirene!


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę Lirene








Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.