Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Palenie tytoniu a dieta


Data: 22.04.2013


Tytoń od wieków spożywany był w różnoraki sposób, był żuty, palony w fajkach. Wówczas nie był znany szkodliwy wpływ nikotyny i dymu tytoniowego na organizm człowieka.  Jeszcze w czasach drugiej wojny światowej, palił co trzeci mieszkaniec kuli ziemskiej.

Skoro wiemy o negatywnych skutkach dymu tytoniowego, to czemu jednak palimy?  Otóż niekiedy, dla niektórych osób korzyści z palenia tytoniu wydają być większe od negatywnych skutków nałogu tytoniowego. Osoby te zazwyczaj wiedzą o negatywnych skutkach palenia, lecz nie wiążą ich bezpośrednio z wystąpieniem choroby w swoim organizmie.  

Tytoń jest czynnością ułatwiającą nawiązywanie kontaktów międzyludzkich, przyjemną czynnością towarzyską.  Po zapaleniu papierosa palacze odczuwają przyjemność, relaks, lub pobudzenie, w zależności od okoliczności. Stany te związane są głównie z podwyższeniem poziomu glukozy we krwi po zapaleniu papierosa. 

Dym papierosowy zawiera ponad 4000 szkodliwych dla zdrowia substancji. Nałóg tytoniowy przybliża palacza do wystąpienia wielu chorób. Wśród chorób związanych z paleniem należy zaliczyć nowotwory złośliwe np.: płuc, krtani, jamy ustnej, choroby układu oddechowego, choroby układu krążenia np.: chorobę niedokrwienną serca, miażdżycę, nadciśnienie tętnicze, zawał serca, nałóg tytoniowy również w wielu przypadkach jest sprawcą udaru mózgu. Palenie negatywnie wpływa na stan naszej urody, sprzyja przebarwieniom na zębach, żółtym paznokciom,wystąpieniem "twarzy tytoniowej", zmniejsza potencję.



Palacze przez swój nałóg mają znacznie zwiększone zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne o działaniu antyoksydacyjnym.  W organizmie nieustanie toczy się walka między wolnymi rodnikami, które powstają w wyniku różnorodnych procesów biochemicznych, a także dostają się do organizmu z zanieczyszczonego środowiska, dymu papierosowego, a substancjami antyoksydacyjnymi.  Potencjał antyoksydacyjny organizmu nie zawsze wystarczy do zneutralizowanie wolnych rodników, dlatego tak ważne jest dostarczenie odpowiedniej ilości składników antyoksydacyjnych. Do składników antyoksydacyjnych zaliczamy witaminy: A, E, C, a także prowitaminę witaminy A, czyli beta – karoten, pewną rolę w ochronie przed stresem oksydacyjnym odgrywają witaminy D3, B6, kwas foliowy, składniki mineralne: selen, cynk, miedz, mangan, w odpowiedniej ilości żelazo, a także i związki fenolowe powszechnie występujące w żywności. 

Najlepszym źródłem witamin antyoksydacyjnych są owoce i warzywa. W produktach takich jak herbata, kakao, czekolada, również występuje znacząca ilość innych substancji antyoksydacyjnych.  Według międzynarodowych ustaleń dorosły człowiek powinien spożywać od 0,5 do 0,75 kg owoców i warzyw.  Z tym, że powinniśmy spożywać w przewadze warzywa, a nie owoce. Owoce są źródłem łatwo przyswajalnych węglowodanów, które mogą znacznie zwiększyć energetyczność diety.

Arkadiusz Tuwalski






Zobacz także


Uroda

Creme brulee dla cery

Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XXX edycja

Zdrowie

Alergia nie bierze urlopu

Kuchnia

Mały wielki owoc


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Zmysłowe spa z aromaterapią - konkurs Rossmann


Wykonaj zadanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez firmę Rossmann

Genowe odmładzanie - konkurs CHANTARELLE


Zapraszamy do udziału w konkursie CHANTARELLE i AlejaKobiet.pl!
Do wygrania 5 zestawów dermokosmetyków marki CHANTARELLE

Mój idealny lunch box - konkurs z Janem Niezbędnym


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez markę Jan Niezbędny

Wygraj zestaw nagród od marki Neutrogena - zakończony


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez markę Neutrogena









Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.