Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Jaka jest rola wody w organizmie? Ile wody pić i czy można się "przewodnić"?

Data: 12.02.2018


Bezbarwna, niepozorna ciecz, dostępna na wyciągnięcie ręki i obecna w niemalże wszystkich produktach żywnościowych. Woda, bo o niej właśnie mowa, stanowi nawet 70% masy dorosłego człowieka. Jaką rolę odgrywa w naszym życiu i dlaczego tak ważną?

Niczego tak jak wody nie przyswajamy z pożywienia tak szybko. Ale też nic, tak jak ona, równie prędko może rozregulować nasz organizm. Pytanie tylko, czy każdy z nas musi pić ją w takiej ilości, w jakiej zalecają powszechnie lekarze? I czy jej nadmiar może skutkować poważnymi skutkami dla naszego zdrowia?

Uniwersalna dla ciała


Po pierwsze, wodę krążącą po naszym organizmie trzeba stale uzupełniać. Jesteśmy bowiem stale wystawiani na działanie czynników - zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych - które mogą zaburzać jego prawidłowe funkcjonowanie. Cały czas przecież nasze ciało "pozbywa" się tego płynu przez skórę, podczas trawienia, a nawet oddychania. Dlatego funkcjonując w umiarkowanej temperaturze i uprawiając spokojny tryb życia, powinniśmy pić na dzień ok. 2-2,5 litra płynów pod wszelką postacią. Jeśli tego nie dopilnujemy, nasze ciało się zwyczajnie zbuntuje i zacznie robić wszystko, by uzupełnić ubytki wody - nawet kosztem naszego zdrowia. Gdy więc płynu tego brakuje, zaczyna on wędrować z komórek do tzw. przestrzeni pozakomórkowej. Na skutki tego procesu nie trzeba długo czekać. Odczuwamy zwiększone pragnienie, tracimy apetyt, wysycha nam jama ustna i spada też nasza koncentracja - czyli doświadczamy pierwszych objawów groźnego dla życia odwodnienia. Pamiętajmy więc, by złapać w rękę butelkę wody już w momencie, gdy zauważymy te objawy.



Nie pij na zapas


Zewsząd, szczególnie w lecie, docierają do nas głosy o tym, jak ważne jest picie dużej ilości wody. Potrzebna jest przecież do wszystkiego, co dzieje się w naszym ciele. Problem w tym, że czasem, chcąc być w zgodzie z zaleceniami lekarzy, pijemy jej za dużo. Nasze nerki mają wydolność filtrowania ok. jednego litra płynów na godzinę. Jednak jeśli wypijemy w tym czasie np. aż cztery litry wody, możemy nabawić się niewydolności nerek i tym samym wystawić nasze życie na poważne niebezpieczeństwo. Trzeba więc pamiętać, by rozkładać tempo jej picia na cały dzień, nie zaś kondensować je w bardzo krótkim czasie. Jeśli jednak lubimy ją spożywać w większych ilościach, ale np. nie uprawiamy intensywnego wysiłku fizycznego czy też nie przegrzewamy się latem w biurze bez klimatyzacji, to picie jej w regularnych odstępach czasu nie grozi nam niczym poważniejszym niż częstymi wycieczkami do toalety.

Co za dużo, to niezdrowo


Ale przy okazji picia dużej ilości wody grozi nam nie tylko "przewodnienie" organizmu. Trzeba pamiętać, że w nadmiernej ilości może też wypłukiwać z niego wszystkie ważne składniki mineralne, mogąc go tym samym nieźle spustoszyć. Szczególnie taka pozbawiona elektrolitów, czyli kationów sodu, potasu, wapnia i magnezu lub anionów węglanowych, chlorkowych i siarczanowych.





Zobacz także


Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - LV edycja

Uroda

Najpopularniejsze wypełniacze, czyli kwas hialuronowy, biostymulatory oraz tłuszcz własny

Moda

Balowe sukienki dla małej księżniczki

Moda

Torebka - co mówi o kobiecie?


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestaw kosmetyków Lirene


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 7 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę Lirene









^ Do góry
|
|
Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w polityce prywatności.