Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Zdrowie młodego sportowca – jak unikać kontuzji?

Data: 09.11.2014


Sport to zdrowie. Jest w tym powiedzeniu wiele prawdy. Aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na rozwój i kondycję, ale poprawia również samopoczucie i kształtuje postawy prozdrowotne. Trzeba jednak pamiętać, że sportowcy są bardziej narażeni na kontuzje niż osoby nieaktywne. O tym, jak zminimalizować ryzyko urazów sportowych mówi dr Maciej Tabiszewski ze Szpitala Centrum ENEL-MED, oficjalny lekarz Reprezentacji Polski w piłce nożnej U21.

Na zdrowie młodego sportowca składa się wiele czynników. Nie tylko odpowiednia rozgrzewka, ale również dieta czy przygotowanie psychiczne. Równie ważne jest ograniczenie do minimum ryzyka zachorowań i doznania urazu. Dbając o te wszystkie elementy, zapewniamy dziecku prawidłowy rozwój i chronimy je przed poważnymi w skutkach kontuzjami.



Dieta energetyczna

Podczas wysiłku fizycznego młody organizm wykorzystuje energię przede wszystkim z węglowodanów, które gromadzone są w postaci glikogenu w mięśniach. Ich ilość jest ograniczona, dlatego ważne jest ich stałe dostarczanie. Stąd też dieta młodego sportowca powinna być bogata w ten element. Do prawidłowego rozwoju organizmu niezbędnych jest ponad 60 składników odżywczych, w tym najważniejsze to: białko, tłuszcze, witaminy i składniki mineralne. Zbilansowany jadłospis powinien odpowiadać na wszystkie potrzeby młodego człowieka. Wśród najważniejszych możemy wymienić:

  • Węglowodany – powinny być głównym źródłem energii (ok. 65%); są one niezbędnym składnikiem w diecie osób aktywnie uprawiających sport, zwłaszcza młodych ludzi; szczególnie polecane są węglowodany złożone, które mają znacznie większą wartość odżywczą; polecane produkty: pieczywo pełnoziarniste, ryż, makaron.
  • Białko – warunkuje prawidłowy wzrost tkanek; zalecana dzienna dawka to 1-2 gramów na kilogram masy ciała; polecane produkty: ryby, drób, soja, ziarna zbóż.
  • Tłuszcze – niezwykle istotną rolę odgrywają tłuszcze nienasycone, które korzystnie wpływają na poziom cholesterolu we krwi; polecane produkty: ryby, oleje roślinne.
  • Witaminy – odgrywają niezwykle istotną rolę w tworzeniu tzw. wydolności treningowej; zaleca się spożywanie dziennie przynajmniej pięciu porcji warzyw lub owoców.

Przygotowanie psychiczne

Rola psychologa sportowego czy wykwalifikowanego trenera z przygotowaniem psychologicznym jest nieoceniona, zwłaszcza w pracy z młodymi ludźmi, którzy stawiają pierwsze kroki w świecie sportu. Wsparcie ze strony trenera może zaważyć na przyszłości dziecka, które będzie musiało mierzyć się z nieznanymi dotąd wyzwaniami. W tej fazie bardzo łatwo zachwiać motywacją i zaangażowaniem. Osoba trenera odgrywa tym bardziej istotną rolę. Odpowiednie nastawienie psychicznie jest warunkiem efektywnego treningu. Wiara we własne siły pozwala pokonać własne słabości i stawić czoła wyzwaniom, a tym samym osiągać sukcesy w sporcie. Brak przygotowania psychicznego zawodnika, a zwłaszcza młodego sportowca, hamuje jego rozwój oraz zabija motywację, bez której dziecko nie będzie miało siły uczestniczyć w ciężkich treningach.





Zobacz także


Uroda

EVELINE COSMETICS kreatorem makijażu podczas Warsaw Fashion Week

Uroda

Czyste piękno

Kuchnia

Słodka jak kukurydza

Relaks

11 września 2001r - dzień, który zmienił współczesny świat


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestaw kosmetyków BIOVAX Opuntia Oil&Mango


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków BIOVAX Opuntia Oil&Mango

Wygraj zestaw kosmetyków Soraya Intensywna Naprawa - zakończony


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 6 zestawów nagród ufundowanych przez markę Soraya

Wygraj zestaw kosmetyków Lirene Retinol D-FORTE


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę LIrene









Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.