Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Tłuszcze dla zdrowia

Data: 10.09.2013


Tłuszcze stanowią istotną część diety każdego człowieka. Wspomagają metabolizm płynów organicznych, są materiałem budulcowym tkanek (np. wchodzą w skład każdej błony komórkowej), kierują składniki odżywcze do układu nerwowego, są niezbędne do przyswajania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli A, D, E i K, oraz przyczyniają się do tworzenia tzw. tłuszczu organicznego, który służy do ochrony izolacji narządów wewnętrznych.

Energia uwolniona do organizmu wskutek spalania tłuszczów jest dwa razy większa niż przy spalaniu innych produktów spożywczych.

Tłuszcze mają właściwości ogrzewające. Osoby szczupłe, nerwowe, którym brakuje poczucia ugruntowania, powinny stosować tłuszcze w swojej diecie w umiarkowanych ilościach. Minimalną ilość powinny przyjmować osoby spowolniałe, otyłe, przegrzane. Przy spożywaniu dużej ilości tłuszczów głównie nasyconych łatwo mogą powstać w organizmie stany nadmiarowe, zapalne, miażdżycowe.
zdrowe tłuszcze 

Czy wszystkie tłuszcze są szkodliwe dla naszego zdrowia?

Do niedawna mówiono, że należy ograniczyć w diecie wszelkie rodzaje tłuszczów. Teraz wiemy, iż nawet przy stanach takich jak miażdżyca, zaburzenia metaboliczne, stany zapalne i otyłość wskazane są w diecie wybiórcze tłuszcze zawierające kwasy tłuszczowe z grupy omega 3 i GLA.

Ze względu na rodzaj kwasów tłuszczowych wchodzących w skład tłuszczów dzielimy je na wielonienasycone, jednonienasycone i nasycone. Produkty spożywcze zaliczane do tłuszczów nie mają nigdy samych np. tłuszczów nasyconych czy wielonienasyconych, zawierają wszystkie trzy rodzaje, lecz w różnych proporcjach, np. oliwa z oliwek zawiera 82% jednonienasyconych, 8% wielonienasyconych i 10% nasyconych; masło kokosowe zawiera 6% jednonienasyconych, 2% wielonienasyconych i 92 % nasyconych.

Tłuszcze nasycone – pochodzą przede wszystkim z produktów zwierzęcych (sery, masło, jaja, mięso), ale i ze źródeł roślinnych (olej z orzecha kokosowego, orzeszki ziemne, nasiona bawełny, nasiona palmy). Tłuszcze nasycone w temperaturze pokojowej zachowują stan stały, są najbardziej stabilne i w najmniejszym stopniu dotyczy ich problem jełczenia. Najlepiej nadają się do gotowania, zachowując swoją integralność, dlatego polecane jest masło klarowane.




Zobacz także


Uroda

Woda Micelarna Biotaniqe - oczyszczająca moc wody z technologią prebiotyczną

Uroda

Rozsądne opalanie

Zdrowie

Badania genetyczne kontra rak prostaty

Zdrowie

Roztocze kurzu domowego - duży problem zdrowotny


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestawów kosmetyków L'biotica - zakończony


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez markę L'biotica

Wygraj zestaw kosmetyków Marion - zakończony


Odpowiedz na pytania konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów nagród ufundowanych przez markę Marion








Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.