Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Babcia i Dziadek pod dobrą opieką - geriatra radzi jak troszczyć się o seniora

Data: 19.01.2018


Ona jeszcze niedawno lepiła najlepsze pierogi na świecie. On uczył wnuka łowić ryby... Dziś sami potrzebują opieki. Jak zadbać o babcię czy dziadka, jakie są potrzeby osób starszych i co robić, by jak najdłużej zachowali dobrą kondycję - radzi geriatra Małgorzata Szymala-Pędzik
z Kliniki Geriatrii USK, współpracująca z centrum seniora MEDI-system Na Dyrekcyjnej we Wrocławiu.

Mieszkanie - bezpieczny azyl


Wraz z wiekiem pojawiają się zaburzenia równowagi oraz widzenia, co często powoduje problemy z poruszaniem się. Niezbędne jest zatem dostosowanie mieszkania do nowych potrzeb seniora. Jeżeli w domu znajdują się panele czy płytki warto zapewnić obuwie dobrze trzymające się stopy, najlepiej na podeszwie zapobiegającej poślizgnięciu. Chcąc chronić seniora przed upadkiem, warto też podkleić dywan od spodu do podłoża taśmę dwustronną. Na podłodze nie powinny leżeć kable czy przedłużacze, o które łatwo się potknąć. Można je spiąć specjalnymi opaskami zaciskowymii usytuować za czy pod meblami. Dostosowując mieszkanie do potrzeb osoby w podeszłym wieku, usuńmy także progi, gdyż wielu seniorów ma problem z ich przekraczaniem. Pamiętajmy również o zabezpieczeniu mebli, a w szczególności ich ostrych kantów, które można osłonić specjalnymi żelowymi lub plastikowymi nakładkami. Przygotowując łazienkę pamiętajmy, by na podłodze położyć matę antypoślizgową. Jeżeli jest to możliwe, wannę najlepiej wymienić na kabinę prysznicową z siedziskiem. Jest bardziej bezpieczna dla osoby starszej, gdyż zmniejsza ryzyko ewentualnego upadku. W kuchni warto ustawić często używane naczynia w takim miejscu, by osoba starsza nie musiała się po nie schylać, ani wchodzić na taboret czy krzesło.

Dieta dla seniora


Układ pokarmowy wraz z wiekiem spowalnia, nie jest już w stanie sprostać wszystkim ulubionym daniom i przekąskom. Znacznie trudniej jest mu strawić wiele pokarmów, gdyż zmniejsza się ilość śliny oraz soków trawiennych. Ponieważ perystaltyka jelit jest wolniejsza, a kosmki jelitowe skracają się, organizm seniora przyswaja znacznie mniej składników odżywczych, co ma wpływ na jego kondycję fizyczną oraz samopoczucie. "Jednym z problemów seniorów jest niedożywienie. Wśród jego przyczyn można wyliczyć związany z wiekiem jadłowstręt (pogorszenie czucia smakui węchu), szybsze uczucie sytości, zły stan uzębienia i ogólne zmniejszenie motoryki przewodu pokarmowego. Osoby starsze mogą mieć również problemy ze spożywaniem pokarmów z powodu niestrawności czy dolegliwości bólowych. Częstą przeszkodą w prawidłowym odżywianiu są też zaburzenia neurologiczne bądź psychiczne, brak środków finansowych na zakup zdrowych pokarmów czy wreszcie izolacja społeczna i towarzysząca jej samotność.  Dieta seniora powinna uwzględniać jego preferencje smakowe, posiłki powinny być zbilansowane i różnorodne. Należy pamiętać
o podawaniu odpowiedniej ilości płynów. Jeśli babcia lub dziadek odmawiają jedzenia przez dłuższy czas, a rodzina nie znajduje ku temu wyraźnych powodów, konieczna jest konsultacja lekarska i dalsza diagnostyka" - wyjaśnia doktor Szymala-Pędzik.



By nie dali się demencji


Zwykle po pięćdziesiątce, a już wyraźnie po 65. roku życia, następuje stopniowe pogarszanie się różnych funkcji układu nerwowego. Mózg starzeje się w różnym tempie u różnych osób, co zależy od wielu czynników - od naszego wyposażenia genetycznego i naszej indywidualnej "historii chorobowej" (m.in. od tego, czy przebyliśmy jakieś urazy, zapalenie czy inne choroby mózgu bądź czy doskwierają nam choroby ogólnoustrojowe takie jak miażdżyca, cukrzyca i wiele innych). Jak zapobiec rozwojowi zmian otępiennych i starzeniu się mózgu? Na jego kondycję powinniśmy pracować właściwie od młodości, ale nigdy nie jest za późno by podjąć aktywność wskazaną dla naszego umysłu. Są badania pokazujące, że wdrożenie ćwiczeń nawet dopiero w wieku lat 80 czy 90 daje wymierne korzyści w postaci lepszej sprawności funkcji mózgu. Mózg potrzebuje aktywnościw trzech wymiarach. Najważniejszy jest ruch. Może to być - w zależności od tego, co lubią dziadkowie - szybki spacer, jazda na rowerze, biegówki zimą. Najlepiej podejmować aktywność trzy-cztery razy w tygodniu po 30-45 minut. Taka aktywność zapewnia równocześnie sprawność układu krążenia, układu oddechowego, metabolizmu, od czego między innymi zależy sprawność naszego mózgu.





Zobacz także


Uroda

Podwójne odmłodzenie dla czterdziestolatek

Uroda

Testuj zestawy kosmetyków - XLVI edycja

Kuchnia

Owocowa impresja

Kuchnia

Imprezowy ogórek


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj zestaw kosmetyków La Luxe Paris


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 5 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę La Luxe Paris

Konkurs z marką ROLNIK! Wygraj zestaw nagród do swojej kuchni! - zakończony


Wykonaj zadanie konkursowe i wygraj 1 z 4 nagród ufundowanych przez markę Rolnik

Wygraj zestaw kosmetyków LC+ - zakończony


Odpowiedz na pytanie konkursowe i wygraj 1 z 7 zestawów kosmetyków ufundowanych przez markę LC+








^ Do góry
|
|
Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Regulaminie i polityce prywatności.