Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Dietetyczne aspekty leczenia cukrzycy – fakty i mity

Data: 14.08.2013


FAKT! Samokontrola to klucz do sukcesu

Samodzielne kontrolowanie energetyczności spożywanych posiłków wymaga systematycznego, ścisłego „rozliczania kalorii”. Dużo łatwiej to zrobić, prowadząc dzienniczek żywieniowy. Zanim zapiszemy w nim posiłek, który zamierzamy zjeść, musimy go zważyć i sprawdzić w tabelach kalorycznych Instytutu Żywności i Żywienia kaloryczność 100 g tego produktu. Później z proporcji wyliczyć kaloryczność zważonej porcji i odnotować ją w dzienniczku.

Jeśli okaże się, że danego dnia zaoszczędziliśmy określoną ilość kalorii, możemy sobie pozwolić na zaspokojenie naturalnej potrzeby słodkiego smaku. Sięgnijmy wtedy po takie produkty, które dla obniżenia kaloryczności zawierają niskokaloryczne substancje słodzące (słodziki). Są to związki, których słodki smak jest tak intensywny, że można je dodawać do produktów spożywczych w bardzo małych ilościach. Ponadto ich energetyczność nie przekracza kilku kilokalorii. Spożycie pokarmów i napojów, których kaloryczność została obniżona dzięki zastosowaniu słodzików może przyczynić się do zmniejszenia dobowego poboru energii oraz korzystnie wpłynąć na poposiłkowe stężenia glukozy. Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością i Polskie Towarzystwo Diabetologiczne potwierdzają, że stosowanie słodzików w żywności i napojach jest bezpieczne. Należy jednak pamiętać, że większość słodyczy, w których cukier zastąpiono słodzikami, nadal ma sporo kalorii, z powodu zawartości tłuszczów, głównie nasyconych. Starajmy się więc za każdym razem porównywać kaloryczność produktów z tymi słodzonymi cukrem.

dieta w cukrzycy


FAKT! Optymalne jest jedzenie 5 posiłków dziennie a jeżeli to nie jest możliwe ze względów organizacyjnych – przynajmniej 3
.

Wiele osób otyłych większość jedzenia spożywa w godzinach późno popołudniowych i wieczornych. Ten utrwalony błędny nawyk żywieniowy powoduje, że nie jedzą one śniadań. Taki schemat żywienia powoduje, że o ile za pomocą leków udaje się uzyskać dobrą kontrolę stężeń glukozy po posiłkach, o tyle stężenia w surowicy glukozy na czczo jest zwykle wysokie. Dodatkowo spożycie obfitego posiłku lub zawierającego duże ilości węglowodanów prostych (głównie glukozy, fruktozy i laktozy) w godzinach wieczornych nasila to zaburzenie i utrudnia uzyskanie właściwych stężeń glukozy na czczo, mimo zwiększania wieczornych dawek leków, w tym insuliny. Jeżeli odczuwa się potrzebę dojadania między posiłkami to należy wypić szklankę wody, lub zjeść warzywo, nie owoc (owoce należy traktować jako posiłek -  II śniadanie lub podwieczorek). Osoby chore na cukrzycę typu 2 zdecydowanie nie powinny jeść owoców po kolacji, ani zamiast kolacji, ponieważ pogarsza to kontrolę porannych stężeń glukozy.

FAKT! Aktywność fizyczna – ważny element zmiany stylu życia i kontroli glikemii

Wielu chorych na cukrzycę typu 2 obawia się, że zwiększony wysiłek fizyczny może im zaszkodzić, m.in. powodując hipoglikemię. Tymczasem narażeni są na nią w chorzy na cukrzycę typu 2 leczeni pochodnymi sulfonylomocznika lub insuliną. Dlatego osoby te powinny pamiętać o spożyciu przed wysiłkiem posiłku zawierającego węglowodany złożone oraz ewentualnie zmniejszyć o 30-50% (w zależności od indywidualnych reakcji) dawki insuliny szybko-/krótkodziałającej, której szczyt działania przypada na czas wysiłku lub krótko po jego zakończeniu. Rodzaj i intensywność wysiłku powinien zostać dobrany indywidualnie w porozumieniu z lekarzem prowadzącym w zależności od możliwości i występujących powikłań cukrzycy. Ważnym elementem w aspekcie zapobiegania ryzyku uszkodzeń stóp w czasie wysiłku jest odpowiedni dobór obuwia oraz ich pielęgnacja.

Konsultacja merytoryczna: prof. dr hab. Magdalena Olszanecka – Glinianowicz, Prezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością, Zakład Promocji Zdrowia i Leczenia Otyłości, Katedra Patofizjologii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

Alejakobiet.pl




Zobacz także


Uroda

Regeneracja i wzmocnienie dla Ciebie i Twojej rodziny - Sól z Olejkiem Złodziei jodowo-bromowa Optima Natura

Zdrowie

Stres pod kontrolą

Zdrowie

Jamu Jamu znaczy ziołolecznictwo


 





Komentarze

(Brak komentarzy)

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj antynaczynkowy duet kosmetyków od marki Janda! - zakończony


Wykonaj zadanie konkursowe i wygraj zestaw kosmetyków od marki Janda!

Wygraj zestaw kosmetyków dermoochronnych Floslek! - zakończony


Odpowiedz na pytania konkursowe i wygraj zestaw kosmetyków dermoochronnych Floslek!









^ Do góry
|
|
Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w polityce prywatności.