Strona główna Aktualności Nie ma złych odpowiedzi – zabawa dla dzieci, inspiracja dla dorosłych.

Nie ma złych odpowiedzi – zabawa dla dzieci, inspiracja dla dorosłych.

przez admin

Po sukcesach na rynkach zagranicznych, do polskich sklepów trafiła właśnie nowa marka sygnowana przez Wydawnictwo Klett – Akademia Inteligentnego Malucha. Inauguruje ją seria książeczek dedykowanych 3 i 4-latkom oraz ich rodzicom. Stanowi nie tylko źródło zabawy dla dzieci, ale jest zarazem ściągawką dla dorosłych w jaki sposób najlepiej dbać o rozwój ich pociech. Publikacja składa się z trzech części, każda z nich poświęcona jest innemu rodzajowi inteligencji – IQ (inteligencja logiczna), CQ (inteligencja kreatywna) i EQ (inteligencja emocjonalna).

Zabawa dla całej rodziny
Wydawnictwo Klett znane jest uczniom i ich rodzicom dzięki opracowywanym przez jego specjalistów szkolnym podręcznikom do nauki języków obcych, przyrody, matematyki i geografii; publikuje również materiały językowe, sygnowane marką PONS, adresowane do każdego chcącego pogłębić swą znajomość języków obcych.

Teraz, wykorzystując swoje bogate doświadczenie, pragnie dostarczyć rodzicom młodszych dzieci pomoce dydaktyczne oferujące wspólną rozrywkę jednocześnie wskazując jak prawidłowo stymulować młode umysły.

Mały człowiek chętnie się uczy, ale pod jednym warunkiem – nauka ma być dla niego zabawą. W związku z tym twórcy serii zaproponowali rodzinną rozrywkę z wykorzystaniem jednego z ulubionych zajęć najmłodszych, czyli naklejek. Oprócz ciekawych, barwnych historii, które dziecko może samodzielnie uzupełniać dołączonymi nalepkami, wstęp do każdej książki podaje rodzicom gotowe pomysły na efektywne wykorzystanie proponowanych zabaw.

– Seria osiągnęła już sukces na rynkach zagranicznych. Została opublikowana między innymi przez amerykańskie wydawnictwo Scholastic, francuskie Larousse czy serbski oddział grupy Klett. – wskazuje Michał Kulesza, Dyrektor Zarządzający, Klett Polska. – W Polsce książki zostały skonsultowane z psychologiem i dostosowane do specyfiki naszego kraju. Dobre przyjęcie książek w innych państwach pokazuje, że niezależnie do długości i szerokości geograficznej potrzeby dzieci oraz młodych rodziców są takie same. Nad przystosowaniem publikacji do polskich uwarunkowań pracowała m.in. dr Magdalena Czub, psycholog i adiunkt w Zespole Wczesnej Edukacji w Instytucie Badan? Edukacyjnych w Warszawie.

Jak rozwijać różne rodzaje inteligencji

Inteligencja to nie tylko umiejętność poprawnego liczenia czy rozwiązywania logicznych zagadek, ale również zdolność kreatywnego myślenia, wyobraźnia czy panowanie nad emocjami. Wchodząca do sklepów seria składa się z trzech pozycji poświęconych różnym rodzajom inteligencji. IQ rozwija funkcje poznawcze (m.in. logiczne i analityczne myślenie i umiejętności językowe), CQ rozbudza wyobraźnię, kreatywność i ciekawość świata, zaś EQ pozwala pracować nad kontrolowaniem emocji i zachowań. Rodzice nie tylko otrzymują materiały, które gwarantują kompleksowy rozwój intelektualny dziecka, ale również sami zdobywają wiedzę, która w twórczy i efektywny sposób pozwala im pracować i bawić się z maluchem.

Część IQ poświęcona jest inteligencji logicznej. Skupia się na rozwijaniu funkcji poznawczych, czyli logicznego myślenia, wiedzy o otaczającym nas świecie, jak również kształtowaniu umiejętności matematycznych oraz wzbogacaniu słownictwa i nauce czytania. Proponuje zadania mające na celu pomoc w rozpoznawaniu i rozróżnianiu kolorów, kształtów i rozmiarów. Zabawy uruchamiają wyobraźnię, spostrzegawczość oraz pozwalają na swobodną ekspresję. Opracowane ćwiczenia pomagają również w rozróżnianiu cyfr i opanowaniu podstawowych działań na liczbach. Wzbogacają także słownictwo, rozwijają umiejętność czytania. Najwięcej miejsca poświęcono jednak na zabawy pobudzające logiczne myślenie i rozumowanie. Ćwiczą wnioskowanie, dopasowywanie do siebie różnych elementów, rozpoznawanie relacji między przedmiotami oraz pozwalają przybliżają zagadnienia czasu i przestrzeni.

W książce poświęconej inteligencji twórczej (CQ) główny nacisk położony jest na stymulowanie naturalnej skłonności dziecka do poszukiwania twórczych rozwiązań. Uczy ona odwagi w tworzeniu i realizacji własnych, niestandardowych pomysłów. Zawarte w książce ćwiczenia opiekunowie powinni traktować jako zachętę do swobodnej zabawy i realizowania nawet najdziwniejszych, z punktu widzenia dorosłego, pomysłów. Wykonując proponowane zadania należy dać dziecku możliwość puszczenia wodzy fantazji, np. poprzez zachęcanie do uzupełniania przedstawionych codziennych sytuacji czy dowolne dekorowanie obrazków. Jeśli dziecko ma ochotę nie tylko korzystać z naklejek, ale również rysować, malować czy dodawać do obrazka elementy z plasteliny – autorzy zachęcają, aby mu na to pozwolić.

Trzecia z opracowanych publikacji koncentruje się na sferze uczuciowej – kontrolowaniu własnych zachowań, panowania nad emocjami, empatii, kształtowaniu relacji z otaczającym nas światem – czyli inteligencji emocjonalnej (EQ). Zawarte w książce zadania mają pomóc dziecku zrozumieć uczucia innych osób oraz dostrzegać i rozumieć potrzeby nie tylko ludzi, lecz również roślin i zwierząt. Pozwalają oswoić się z sytuacjami wymagającymi koncentracji, namysłu czy respektowania zasad. Proponowane zabawy dostarczają okazji do omówienia różnego rodzaju reguł i wytłumaczenia, dlaczego należy ich przestrzegać. Jednocześnie uczą okazywania uczuć (m.in. przez twórczość plastyczną) oraz kształtowania relacji z innymi osobami (np. poprzez odgrywanie ról).

Chłonny umysł przedszkolaka

Marka debiutuje cyklem skierowanym do dzieci w wieku 3-4 lat, ale już niedługo na rynku pojawią się kolejne części (dla grup 2-3 i 4-5 lat). Wybór adresatów pierwszej serii nie jest przypadkowy – to wiek, w którym umysł rozwija się w błyskawicznym tempie, maluch chętnie się uczy, a jego dążenie do poznawania otaczającego świata jest wręcz nieograniczone. Niezwykle ważne jest, aby efektywnie wykorzystać ten czas. To, co naturalnie i intuicyjnie przyswaja kilkulatek, będzie bazą, która pozwoli mu z sukcesem rozpocząć nie tylko szkolne życie, ale zaowocuje również w wieku dorosłym. Warto mieć świadomość, że inteligencja jest cechą dynamiczną i wielopłaszczyznową, a my mamy wpływ na jej rozwój i kształtowanie. 

Alejakobiet.pl

Zasubskrybuj I bądź na bieżąco


Mogą Cię zainteresować

Pozostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu poprawy komfortu użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej