Szukaj
Newsletter
Imię:
E-mail:
Logowanie

Żyj z cukrzycą - aktywnie!

Data: 19.11.2013


2. Staraj się jeść 5 posiłków dziennie, a jeżeli jest to niemożliwe ze względów organizacyjnych, to przynajmniej 3. Ważna jest również proporcja pomiędzy spożywanymi posiłkami.



3. Jeśli odczujesz potrzebę dojadania między posiłkami, to wypij szklankę wody lub zjedz warzywo, nie owoc (owoce należy traktować  jako posiłek – drugie śniadanie lub podwieczorek).

4. Staraj się nie jeść owoców po kolacji ani zamiast kolacji, ponieważ pogarsza to kontrolę porannych stężeń glukozy we krwi.

5. Zawsze wybieraj węglowodany złożone zamiast prostych. Trawią się one wolniej i dają dłuższe poposiłkowe odczuwanie sytości oraz nie powodują istotnego poposiłkowego wzrostu stężenia glukozy we krwi.

6. Zadbaj o to, aby w Twojej diecie znalazło się jak najwięcej produktów bogatych w błonnik pokarmowy, który pomaga obniżyć poposiłkowe stężenie glukozy.  Bogatym źródłem błonnika są produkty ze zbóż pełnoziarnistych (makaron razowy, kasze, brązowy ryż), warzywa i rośliny strączkowe.

7. Nie musisz rezygnować z zaspokajania potrzeby słodkiego smaku. Wystarczy, że wybierzesz takie produkty, w których cukier zastąpiono niskokalorycznymi substancjami słodzącymi (słodzikami), które nie powodują istotnego poposiłkowego wzrostu glukozy we krwi. Bezpieczeństwo stosowania słodzików zostało potwierdzone przez Europejską Agencję do spraw Bezpieczeństwa Żywności i dlatego Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością i Polskie Towarzystwo Diabetologiczne rekomendują takie rozwiązanie. Nie można natomiast zastępować cukru fruktozą, ksylitolem i innymi dostępnymi w sklepach ze zdrową żywnością cukrami prostymi często reklamowanymi jako dobre dla chorych na cukrzycę.

Po trzecie – ruszaj się!
Podstawą leczenia i zapobiegania rozwojowi powikłań cukrzycy typu 2 jest odpowiednio dobrana, zbilansowana dieta. Jednak nawet niewielka, ale regularnie uprawiana aktywność fizyczna, jest kolejnym czynnikiem, który pomoże zapobiegać powikłaniom choroby.

Ruch poprawia wrażliwość mięśni na działanie insuliny, w związku z czym zwiększa zużywanie przez nie glukozy i obniża jej poziom we krwi. Dodatkową korzyścią metaboliczną wynikającą z regularnego ruchu jest wzrost stężenia tzw. dobrego cholesterolu we krwi.

Warto pamiętać, że rodzaj i intensywność wysiłku powinny zostać dobrane indywidualnie w porozumieniu z lekarzem prowadzącym w zależności od możliwości i występujących powikłań cukrzycy. Najlepsze rodzaje aktywności fizycznej dla osoby chorej na cukrzycę, to szybki marsz, jazda na rowerze, pływanie, ćwiczenia w wodzie czy nordic walking. Brak czasu nie powinien być wytłumaczeniem niepodejmowania aktywności fizycznej - wystarczy 30 – 40 minut ćwiczeń dziennie oraz wprowadzenie niewielkich zmian w życiu codziennym, aby dostrzec efekty naszych starań i wspomóc leczenie farmakologiczne.

Po czwarte – przyjmowanie leków obniżających stężenia glukozy ściśle z zaleceniami lekarza prowadzącego


Alejakobiet.pl





Zobacz także


Uroda

Modelowanie ust - na czym to polega?

Moda

Kolczyki srebrne stylowym podkreśleniem każdej stylizacji

Kuchnia

Orkisz - pokarm gladiatorów


 





Komentarze

23.11.2013 11:24:03 Ołówek napisał:
Moja dobra sąsiadka ma cukrzycę. Żyje według zaleceń lekarzy, wdrożyła te zasady w swoje życie i jest naprawdę aktywną, pogodną osobą. Po prostu nie można się zaniedbać, ani ignorować schorzenia, a życie może być wciąż szczęśliwe.

Dodaj komentarz

Komentarz
Podaj nazwę użytkownika (musisz być zarejestrowana / zarejestrowany)
Captcha

Konkursy

Wygraj antynaczynkowy duet kosmetyków od marki Janda! - zakończony


Wykonaj zadanie konkursowe i wygraj zestaw kosmetyków od marki Janda!

Wygraj zestaw kosmetyków dermoochronnych Floslek! - zakończony


Odpowiedz na pytania konkursowe i wygraj zestaw kosmetyków dermoochronnych Floslek!









^ Do góry
|
|
Powered by Actualizer CMS & Heuristic

Zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies m.in w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdej chwili mogą Państwo w swojej przeglądarce dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w polityce prywatności.